US Federal Aviation Administration (FAA) väljer IFS Applications

​US Federal Aviation Administration (FAA) har valt IFS logistik- och MRO lösning (underhåll, reparation och drift) för att säkerställa tillförlitligheten i den utrustning som används inom trafikledningsystemet U.S. National Airspace System (NAS). Lockheed Martin är utsedd till systemintegratör för införandet av FAA:s nya system "Logistics Center Support System" (LCSS).

NAS, ett av de mest komplexa trafikledningsystemen i världen, hanterar i genomsnitt 50,000 flygningar per dag i USA och över stora delar av världen. NAS omfattar 14,500 flygledare, 4,500 säkerhetsinspektörer och 5,800 tekniker. I NAS ingår fler än 19,000 flygplatser och 600 ledningsenheter. Totalt finns det 41,000 anläggningar och över 71,000 utrustningsdelar, allt ifrån radarsystem till kommunikationssatelliter, som ska underhållas.

LCSS lösningen kommer att ersätta FAA: s nuvarande underhålls- och logistiksystem som används på deras lager och verkstadsanläggning vid Monroney Aeronautical Center i Oklahoma City.

– IFS är en världsledande leverantör av lösningar för underhåll och logistik till flyg- och försvarsbranschen, säger Cindy Jaudon, VD för IFS North America. Det gör oss extra stolta att veta att när våra vänner, familj, kunder och anställda reser i USA så är det IFS Applications som supportar landets infrastruktur för flyg.

Flyg- och försvarsindustrin är en av IFS fokuserade branscher. IFS Applications funktionalitet för tillverkning samt underhåll och service inom flyg- och försvarsindustrin kompletteras med IFS helt integrerade lösning för projektstyrning och produktdatahantering (PDM). IFS har en ledande position som leverantör av lösningar för underhåll, hantering av rörliga enheter samt logistikstyrning inom flyg- och försvarsindustrin.

IFS kunder inom flyg och försvar inkluderar de brittiska, norska och amerikanska försvaren. Kommersiella verkstäder och operatörer inkluderar Finnair, Bristow Helicopters, Aero-Dienst GmbH, Hawker Pacific och Lufthansa Technik Qantas. Vidare levererar IFS lösningar till tillverkare som Eurofighterkonsortiet, General Dynamics, Lockheed Martin, BAE Systems, Saab och GE Transportation.

KONTAKTINFORMATION

Telefon: +46 8 58 78 45 00

Manni Svensson
Telefon: +46 8 58 78 45 00
IR & PR
manni.svensson@ifsworld.com

Om Federal Aviation Administration (FAA)
Federal Aviation Administration (FAA) är en del av den amerikanska transportmyndigheten med befogenhet att reglera och ansvara för all civil luftfart i USA (National Airworthiness Authority). 1958 års "Federal Aviation Act" skapade en myndighet med namnet "Federal Aviation Agency", men 1967 blev denna grupp en del av den amerikanska transportmyndigheten och fick då sitt nuvarande namn.

FAA:s viktigaste ansvarsområden är:

• Regelverk för civilflyg
• Regelverk för trafikledningsanläggningar och standarder för inspektioner
• Stödja och utveckla civil teknik för navigering och annan ny flygteknik
• Utfärda och återkalla pilotcertifikat
• Reglera civil luftfart för att främja säkerhet, främst genom lokala kontor, s.k. "Flight Standards District Offices
• Utveckla ett flyglednings- och navigeringssystem för både civila och militära flygplan
• Forskning och utveckling av NAS och civil flygteknik
• Utveckla och genomföra program för minskning av buller och andra miljöeffekter från civilflyget

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2009 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Informationen är sådan som IFS ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 september 2010 kl. 12.00

IFS, Box 1545, SE-581 15 Linköping, Sweden – Phone: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01 Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) is a limited liability company registered in Linköping, Sweden. Corporate identity number: 556122-0996