Uttalande från styrelsen i IFS med anledning av IGT Holdings offentliga uppköpserbjudande

Styrelsen i IFS rekommenderar enhälligt aktieägare att acceptera IGT Holdings offentliga uppköpserbjudande

Bakgrund
Detta uttalande görs av styrelsen [1] (“Styrelsen”) för Industrial and Financial Systems, IFS Aktiebolag (publ) (“IFS” eller “Bolaget”) i enlighet med punkten II.19 i regler rörande offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden (”Takeover-reglerna”).
IGT Holding IV AB (“IGT Holding”), ett av EQT VII [2] (”EQT”) indirekt helägt bolag, meddelade den 30 november 2015 att de förvärvat aktier i IFS (”Förvärven”) motsvarande 68 procent av rösterna och 63 procent av totala antalet aktier i Bolaget. Genom Förvärven passerade IGT Holding budpliktsgränsen om 30 procent av rösterna i IFS. IGT Holding var därmed skyldigt att offentliggöra ett budpliktsbud avseende de kvarvarande aktierna i IFS inom fyra veckor från Förvärven, det vill säga senast den 25 december 2015.
Den 7 december 2015 lämnade IGT Holding ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i IFS om förvärv av samtliga A- och B-aktier i IFS till ett pris om 362,50 kronor kontant per aktie (”Erbjudandet”). Det totala budvärdet för samtliga aktier uppgår till cirka 9,05 miljarder kronor [3]. Per den 7 december 2015 ägde IGT Holding 823 148 A-aktier och 17 296 060 B-aktier i IFS, motsvarande 76 procent av rösterna och 74 procent av totala antalet aktier i Bolaget [4].
IGT Holding offentliggjorde en erbjudandehandling (”Erbjudandehandlingen”) den 9 december 2015.
Erbjudandet är inte föremål för några villkor och är fullt finansierat genom eget kapital från EQT. Acceptfristen för Erbjudandet inleddes den 10 december 2015 och kommer att avslutas den 4 januari 2016. Utbetalning av likvid beräknas kunna påbörjas omkring den 23 december 2015 för de som har accepterat Erbjudandet senast den 18 december 2015 och omkring den 12 januari 2016 för de som har accepterat Erbjudandet efter den 18 december 2015 men senast den 4 januari 2016.
Erbjudandet innebär:
• en rabatt om 0,7 procent respektive 0,3 procent i förhållande till betalkursen för IFS A-aktier och B-aktier om 365,0 kronor respektive 363,5 kronor den 4 december 2015, vilket var den sista handelsdagen innan offentliggörandet av Erbjudandet;
• en premie om 21,3 procent respektive 19,9 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen för IFS A-aktier och B-aktier om 298,9 kronor respektive 302,4 kronor under de senaste sex månaderna fram till och med den 27 november 2015, vilket var den sista handelsdagen innan offentliggörandet av Förvärven;
• en premie om 26,0 procent respektive 27,2 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen för IFS A-aktier och B-aktier om 287,7 kronor respektive 285,0 kronor under de senaste tolv månaderna fram till och med den 27 november 2015.
Styrelsen har, efter begäran av EQT, medgivit EQT att genomföra en begränsad företagsutvärdering (så kallad due diligence) av bekräftande karaktär innan offentliggörandet av Förvärven. EQT har i samband med detta även träffat vissa ledande befattningshavare i IFS, däribland Bolagets VD. EQT har inte mottagit någon information som inte redan är allmänt känd och som rimligen kan förväntas påverka priset på IFS aktier under denna företagsutvärdering.

Erbjudandets inverkan på anställda m.m.
Enligt Takeover-reglerna ska styrelsen, baserat på vad IGT Holding uttalat i Erbjudandet, redovisa sin uppfattning om den inverkan genomförandet av Erbjudandet kommer att ha på IFS, särskilt sysselsättningen, och sin uppfattning om IGT Holdings strategiska planer för IFS och de effekter dessa kan förväntas få på sysselsättningen och de platser där IFS bedriver verksamhet.
Styrelsen noterar att IGT Holding stödjer IFS strategiska mål och anser att IFS är väl positionerat för att uppnå dessa strategiska mål. IGT Holding anser emellertid också att IFS skulle dra fördel av ytterligare investeringar inom försäljning och marknad, partnernätverket samt produktutveckling för att helt uppnå sina strategiska mål. IGT Holding anger att de sätter stort värde på IFS ledning och medarbetare. IGT Holding förutser inte några negativa effekter av Erbjudandets genomförande för Bolagets medarbetare, inklusive anställningsvillkor, eller de platser där IFS har kontor.
Styrelsen utgår från att denna beskrivning är korrekt och har i relevanta hänseenden ingen anledning att ha en annan uppfattning.

Styrelsens rekommendation
Styrelsen grundar sin rekommendation på en samlad bedömning av ett antal faktorer som Styrelsen ansett vara relevanta vid utvärderingen av Erbjudandet. Dessa faktorer inkluderar, men är inte begränsade till, IFS nuvarande ställning, värderingen av IFS i relation till jämförbara noterade bolag, kursutveckling, IFS förväntade framtida utveckling och därtill relaterade möjligheter och risker.
Styrelsen konstaterar att Erbjudander innebär en rabatt om 0,3 procent i förhållande till betalkursen för IFS B-aktier om 363,5 kronor den 4 december 2015, vilket var den sista handelsdagen innan offentliggörandet av Erbjudandet och en premie om 19,9 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen för IFS B-aktier om 302,4 kronor under de senaste sex månaderna fram till och med den 27 november 2015 (vilket var den sista handelsdagen innan offentliggörandet av Förvärven).
Styrelsen konstaterar också att Erbjudandet motsvarar en Företagsvärde/EBITDA-multipel baserat på de senaste tolv månaderna, till och med 30 september 2015, om 23.4x [5] samt ett P/E-tal baserat på de senaste tolv månaderna, till och med 30 september 2015, om 38.0x [6].
Som ett led i Styrelsens utvärdering av Erbjudandet har Styrelsen ombett Handelsbanken avge ett värderingsutlåtande avseende Erbjudandet. Av Handelsbankens värderingsutlåtande, vilket framställs i en bilaga till detta pressmeddelande, framgår att Handelsbanken anser att Erbjudandet är att betrakta som skäligt för aktieägarna i IFS ur en finansiell synvinkel.
Vid Styrelsens utvärdering av Erbjudandet har Styrelsen även beaktat att IFS huvudägare inklusive Förvaltnings AB Wasatornet, Gustaf Douglas, Catella Fondförvaltning AB, Lannebo Fonder AB, SEB, AP4, Anders Böös AB, Greenfield AB (Bengt Nilsson), Heinz Kopfinger, DNB, Unionen, Swedbank Robur och andra aktieägare, som representerar 76 procent av rösterna och 74 procent av totala antalet aktier i Bolaget, redan har sålt sina aktier till IGT Holding.
Styrelsen har, tillsammans med sin finansiella rådgivare, haft diskussioner med andra industri- och private equity bolag avseende eventuellt intresse för Bolaget. Dessa diskussioner har inte lett till några erbjudanden för Bolaget.
Mot denna bakgrund rekommenderar Styrelsen enhälligt IFS aktieägare att acceptera IGT Holdings Erbjudande.
Lazard är finansiell rådgivare och Jan Lombach är legal rådgivare till IFS Styrelse.

Stockholm, 17 december 2015
IFS styrelse

[1] Anders Böös och Bengt Nilsson har inte deltagit i utvärderingen av Erbjudandet.
[2] EQT VII omfattar EQT VII (No.1) Limited Partnership och EQT VII (No.2) Limited Partnership (tillsammans “Partnerskapet”) samt vissa medinvesteringsprogram antagna för investering vid sidan av Partnerskapet. EQT Services (Storbritannien) är förvaltaren av Partnerskapet och vissa av medinvesteringsprogrammen samt är godkända och reglerade av the United Kingdom Financial Conduct Authority.
[3] Baserat på det totala antalet utestående aktier i Bolaget.
[4] Baserat på det totala antalet utestående aktier i Bolaget, exklusive de 426 600 B-aktier som innehas av Bolaget.
[5] Företagsvärdet är börsvärdet plus nettoskuld poster inklusive Skulder till kreditinstitut, Likvida medel, Andelar i intresseföretag och joint venture och Pensionsförpliktelser. EBITDA är vinst före räntor, skatter, nedskrivningar och avskrivningar och har beräknats som Bolagets Justerat EBITDA.
[6] P/E tal beräknas genom Aktiepris / Vinst per aktie.

Ulrika Hagdahl, Styrelseledamot. Telefon: +46 8 58 78 45 00, ulrika.hagdahl@ifsworld.com

Frédéric Guigues, Investor Relations. Telefon: +46 8 58 78 45 00, frederic.guigues@ifsworld.com

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 700 anställda. IFS stödjer fler än 2 400 kunder över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på www.ifsworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.
Informationen lämnades för offentliggörande den 17 december 2015 kl. 14.30.

ifs