Valberedning inför årsstämma 2014

I enlighet med beslut vid IFS årsstämma den 26 mars 2013 skall valberedningen inför årsstämman 2014, med utgångspunkt i ägarsituationen den 30 augusti 2013, utgöras av en representant för den största aktieägaren i bolaget, en representant vardera för de två största institutionella aktieägarna i bolaget, en representant för bolagets grundargrupp samt styrelsens ordförande. Ordförande i valberedningen och tillika sammankallande till dess möten skall, om inte ledamöterna enas om annat, vara den ledamot som företräder bolagets huvudägare.

I den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken den 30 augusti 2013 och med hänsyn tagen till ägargrupperingar var den största aktieägaren i bolaget Förvaltnings AB Wasatornet och de två största institutionella aktieägarna i bolaget Lannebo Fonder och Catella Capital. Dessa har utsett varsin representant att, tillsammans med en representant för bolagets grundargrupp och styrelsens ordförande, utgöra IFS valberedning.

Valberedningens ledamöter:

• Gustaf Douglas, Förvaltnings AB Wasatornet, tillika valberedningens ordförande
  • Lars Bergkvist, Lannebo Fonder
  • Ulf Strömsten, Catella Capital
  • Bengt Nilsson, bolagets grundargrupp
  • Anders Böös, styrelseordförande i IFS

Valberedningens ledamöter representerar tillsammans cirka 55 procent av röstetalet för samtliga aktier i bolaget. Valberedningen skall arbeta fram förslag i nedanstående frågor att föreläggas årsstämman 2014 för beslut:

• stämmoordförande
  • styrelseordförande och övriga ledamöter i IFS styrelse
  • styrelsearvode och annan ersättning för styrelseuppdrag till var och en av styrelseledamöterna samt eventuell ersättning för utskottsarbete
  • arvode till revisorerna
  • revisorsval
  • regler och principer för inrättande av valberedning och dess arbete inför årsstämman 2015

Årsstämman för IFS kommer att hållas onsdagen den 26 mars 2014 i Stockholm. Aktieägare som önskar lämna förslag till IFS valberedning kan göra det senast onsdagen den 22 januari 2014:

• via e-post till nomination.committee@ifsworld.com eller
  • med brev till IFS AB, Att: Valberedningen, Lindhagensgatan 116, 112 51 Stockholm

Mark Boulton
Chief Marketing Officer
press@ifsworld.com

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS™ är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: service & underhåll, tillverkning, logistik och projekt.  IFS har över 2100 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2012 uppgick till 2,7 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/