Vinnaren av IFS™ Innovation Award utsedd

IFS meddelar i dag att juryn har utsett en vinnare av IFS Innovation Award. Vinnaren är Martin Kvapilik, vars idé ”Innovation Club with Visitor Sourcing” bäst reflekterar juryns krav på originalitet, effekt, praktisk genomförbarhet och mätbarhet.

Det vinnande bidraget – en innovationsklubb med tillgång för besökare – visade prov på en innovativ tolkning av en gammal idé: förslagslådan. Istället för en fysisk låda som är öppen för alla, ofta med pengar som incitament, handlar Martins idé om innovationsklubbar för särskilt inbjudna medlemmar. Tanken är att skapa en miljö där kreativa personer kan inspireras och sporras av likasinnade genom teknologi baserad på sociala medier.

Juryn motiverar sitt val på följande sätt:

– Martins innovation har potential att engagera personer med nya synsätt i företagets innovationsarbete. Idén främjar engagemang och lägger grunden till en innovationskultur inom företaget. Bidraget är intressant för alla branscher, bygger på befintlig teknologi och kan utvecklas med en rimlig insats.

Juryn består av Alastair Sorbie, VD, IFS, Joe Barkai, Research Vice President, Product Lifecycle Strategies för IDC Manufacturing, Magnus Höij, chefredaktör för IDG Internetworld, Cindy Jaudon, VD, IFS Americas, Dan Matthews, teknikchef, IFS samt Thomas Säld, utvecklingschef, IFS.

– Jag är glad att kunna presentera vinnaren av den första IFS Innovation Award. Martins lösning är helt i linje med IFS innovationsfilosofi. När det gäller innovation kan man inte bli för många – oavsett om det handlar om teknologi eller affärsidéer. Vi ser fram emot vårt fortsatta samarbete med Martin i det kommande IFS Labs-projektet, säger Alastair Sorbie, VD, IFS.

– Jag är mycket stolt över att tilldelas IFS Innovation Award. Min lösning är baserad på en enkel idé: samarbete är grunden till innovation. Det ska bli mycket spännande att vidareutveckla min idé till en produktprototyp, säger Martin Kvapilik.

Medlemskap i innovationsklubben är tidsbegränsat och fortsatt medlemskap kräver att man aktivt delar med sig av nya idéer och kommenterar andras. Personer som inte är medlemmar får insyn i de innovationer som diskuteras för att öka intresset och locka fler till klubben. Martins idé kombinerar innovationsklubbar med ”visitor sourcing”. Konceptet ”visitor sourcing” bygger på att personer som är på besök hos ett företag vanligtvis har ett perspektiv som skiljer sig från företagets anställda. Dessa besökare kan gå med i en innovationsklubb och delta via en applikation i smarttelefonen.

Utöver priset på 10 000 euro, som delas ut på IFS World Conference, kommer IFS Labs att utveckla en prototyp av det vinnande bidraget. Projektet startas omedelbart efter konferensen.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2011 uppgick till 2,6 miljarder kronor.
Mer information finns på www.IFSWORLD.com
Följ IFS på Twitter: @ifsworld
Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.