Yinson, leverantör av offshoretjänster, väljer IFS

IFS Applications för offshore service kommer att förbättra projektkontroll och operativ effektivitet

IFS meddelar att Yinson Holdings Berhad, ett malaysiskt företag inom offshoresupport och logistik, har valt att implementera IFS Applications™ för att stödja sin verksamhet på land och offshore. Avtalet avser licenser och tjänster till ett värde om cirka 2 miljoner dollar.

Malaysiska Yinson Holdings Berhad är en ledande leverantör av offshoretjänster inom olje- och gasbranschen. Företaget har valt att implementera IFS Applications vid Yinson Production, företagets division för Floating, Production, Storage, Offloading (FPSO), baserad i Oslo.

Företaget valde IFS Applications för Offshore Service för att stödja alla aspekter av sin landbaserade och offshoreverksamhet. Implementeringen kommer att utföras i två faser. Den första omfattar projekthantering, ekonomi, dokumenthantering och inköp. Den andra fasen omfattar underhåll, logistik samt datareplikering från fartygen.

– Vi valde IFS Applications eftersom systemet erbjöd oss en unik projektdriven och dynamisk lösning med branschanpassad funktionalitet. Vi är övertygade att IFS Applications kommer att hjälpa oss att effektivisera vår verksamhet, ge oss bättre projektkontroll och effektivitet, säger Brad Neve, CFO, Yinson Production.

– Vi är mycket glada över detta viktiga kundavtal. Detta är ytterligare ett exempel på IFS ledande position inom olje- och gasbranschen samt bevis för vår långa erfarenhet av att leverera integrerade branschlösningar till företag som äger mobila offshoreanläggningar, säger Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.

IFS förväntar att första fasen av implementeringen är klar i slutet av 2015.

IFS i olje- och gasbranschen

IFS är en världsledande leverantör av affärssystem till stora och mellanstora företag inom olje- och gasbranschen. Under mer än 20 år har IFS arbetat tillsammans med ledande EPCI-entreprenörer, borrföretag, system- och utrustningsleverantörer samt mobila anläggningsägare för att säkra att lösningarna möter olje- och gasbranschens hårda krav. Med fler än 400 projekt- och anläggningsorienterade företag bland sina kunder har IFS ett strategiskt fokus på denna sektor som grundar sig på omfattande branschkunskap och lång erfarenhet. IFS erbjuder flexibla, komponentbaserade och projektdrivna affärslösningar som hanterar kontrakt, projekt, anläggningar och tjänster genom hela livscykeln. Läs mer på www.ifsworld.com.

Bland IFS kunder finns Technip, Seadrill, Maersk Drilling, Maersk Supply Service, Rowan Companies, Odfjell Drilling, Agility Group, Babcock Marine, Heerema Fabrication Group, Archer, Apply Sørco, MIR VALVE, Hertel Group, Rosenberg WorleyParsons, BW Offshore, Semco Maritime, Reinertsen, VARD, PGS, Wellstream, Hamworthy, ShawCore, Icon Engineering, Songa Offshore, Mermaid Marine och Trans-Northern Pipelines Inc.

Oliver Pilgerstorfer, Corporate Communications. Telefon: 44 1494 428900, press@ifsworld.com

Frédéric Guigues, Investor Relations. Telefon: 46 8 58 78 45 00, frederic.guigues@ifsworld.com

Om Yinson

YINSON Holdings Berhad grundades och är baserat i Malaysia. Företaget är ett publikt aktiebolag noterat på Main Market på Bursa Malaysia Securities Berhad. YINSON-gruppen grundades 1983 som ett transportbolag i Johor Bahru. Från början ett landbaserat logistikföretag är Yinson nu en leverantör av offshoresupporttjänster inom olje- och gasbranschen.

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 700 anställda. IFS stödjer fler än 2 400 kunder över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på www.ifsworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande 30 mars 2015 kl. 09.00.