• IG Markets/

Världsledande företag inom finansiella instrument till Sverige - IG Markets lanserar CFD-erbjudande

Report this content

En av världens största aktörer inom CFDs – IG Markets – etablerar sig i Sverige och lanserar samtidigt 24-timmars handel i det svenska aktieindexet. CFDs är ett av de mest handlade instrumenten på börserna i Storbritannien och Australien och ger investeraren möjlighet att handla med aktier, valutor och råvaror med en begränsad initial kapitalinsats.

IG Markets är en del av börsnoterade IG Group Holdings – ett världsledande företag som i 35 år arbetat med handel av finansiella derivatinstrument och ingår i FTSE 250 med ett börsvärde motsvarande över 14 mdkr. Koncernen hade räkenskapsåret 2008/2009 intäkter på cirka 3 mdkr och en vinst före skatt på över 1,5 mdkr. IG Markets har över 100 000 kunder i 116 länder och i dagarna öppnar bolaget kontor i Stockholm med ambitionen att inom om ett år ha omkring 20 medarbetare. − Norden och framför allt Sverige har en väl utvecklad finansmarknad, och en stor del av den svenska befolkningen handlar aktier eller fonder. Vi tror att svenskarnas intresse för handel med finansiella instrument kommer att fortsätta och till och med öka, säger Tim Howkins, VD och koncernchef för IG Group Holdings. På IG markets svenskspråkiga marknadsplattform kan kunderna handla CFDs med exempelvis aktier, valutor eller råvaror, däribland olja, guld och till och med apelsinjuice. IG Markets erbjuder även 24-timmars handel i olika aktieindex, inklusive det svenska indexet, något som bolaget är ensamma om. Det senaste årets oro på världens finansmarknader har inneburit att investerare letar efter olika alternativ till aktier och även möjligheter att ta ”korta” positioner - tjäna pengar på nedåtgående marknader. Detta är en av flera anledningar till att CFDs blivit populära. - När man erbjuder CFDs är det viktigt att kunna erbjuda innovativa tekniska lösningar och utbildning kring instrumentets möjligheter och risker. Vi vill att våra kunder ska tjäna pengar men samtidigt inte ta för stora risker. Därför strävar vi efter att vara så tydliga och öppna som möjligt samt erbjuda effektiva handelslösningar och lättförståeliga utbildningar, säger Richard Tejme, VD IG Markets Sverige. Genom CFD-kontrakt hos IG Markets kan investerare handla på en mängd olika finansiella marknader runt om i världen. Investeraren kan handla via sin PC, Mac eller via mobiltelefon, exempelvis iPhone.