Borrningen fortsätter i PB4

AB Igrene har nu påbörjat den planerade fördjupningen av Produktionsbrunn nr 4, PB4.

Borrhålet är i dagsläget borrat till ett djup om 200 meter, foderrör är satt till 190 meters djup och har därefter cementerats och trycktestats.

Bolaget har nu gjort förberedande arbeten som bland annat består av att det runt hålet har byggts ett fundament med källare, där en BOP (Blow Out Preventer) är placerad. BOP består av ett antal ventiler som har olika säkerhetsfunktioner att användas vid plötsliga gasinträngningar under borrningarna eller vid efterföljande produktionstester. Vid monteringen av denna BOP i källaren uppdagades ett tekniskt problem (felleverans p.g.a leverantören), vilket inte var möjligt att upptäcka innan montering.

Detta föranledde att leverantören fick korrigera detta och sända ytterligare material från USA, vilket försenade arbetet några veckor.

Snön och kylan återkom och medförde ett visst merarbete med att säkra och fylla vattentankar och bassänger. Alla de problemen är nu lösta och allt är på plats. Samtlig utrustning med dess funktioner är testade.

Samtidigt jobbar Igrene vidare med tillståndsprocessen. Länsstyrelsen har bett om vissa kompletteringar i Miljöansökan. Bergsstaten har inte återkommit i anledning av Igrenes ansökan om Bearbetningskoncession (produktionstillstånd).

Per Ahlenbäck

per.ahlenback@igrene.se

AB Igrene prospekterar efter gas och olja i Siljansringen i Dalarna med fokus på gas. Bolaget är noterat på Spotlight Stockmarket och har cirka 3 000 aktieägare.

Igrene har upptäckt gasfyndigheter på flera platser i Siljansringen. Ett stort antal provborrningar har genomförts, och i flertalet av dessa hål förekommer kraftiga flöden av ren metangas.

Bolaget har undersökningstillstånd för gas och olja inom mycket stora områden av den del av Siljansringen som ligger utanför nedslagskratern där förutsättningarna för att hitta lock, som håller gasen instängd, är goda.