Igrene borrar vidare

Efter en oturlig inledning av utförandet av Igrenes första produktionshål har nu äntligen det svåra arbetet med att sätta foderrör ner till avsevärt djup kunnat slutföras.

Efter en del problem i inledningen av det första produktionshålet inom Morafältet har nu Igrene borrat ner dryga 12” foderrör till 94 meters djup. Avsikten var att endast gå ner cirka 30 meter med detta grova foderrör men bergets struktur har gjort det nödvändigt att fortsätta ända ner till 94 meter. Detta har medfört både tidsfördröjning och kostnadsökningar.

Från 94 meters nivå ner till 150 meter har det borrats med mindre dia-meter på borrkronan för att lämna plats för foderröret med en diameter om 7”. I måndags kunde efter ytterligare kamp med berget detta foder-rör gjutas fast i berget på 150 meters nivå.

Så långt har borrningarna genomförts med tryckluft och s.k hammarborrning där berget slås sönder i små bitar, som blåses upp till markytan genom mycket stark tryckluft.

Borrningarna har bedrivits med största försiktighet dels p.g.a bergets beskaffenhet med risk att borra fast, dels med hänsyn till att redan på detta ringa djup har gas trängt in i borrhålet. Eftersom det inte påträffats något vatten ännu tyder detta på att här finns förmodligen fri gas i berggrunden och inte bara gas bunden i akvifären (vatten på djupet).

Just nu förberedes borrningarna i öppet berg (utan foderrör) ner mot målsatta 700 meters djup med en minsta diameter om 6” (cirka 15 cm). Dessa borrningar sker genom s.k rotationsborrning med vattentryck.

Även dessa borrningar måste genomföras med största försiktighet p.g.a gasförekomsten i området. Aktieägarna i Igrene kommer att inbjudas till visning när borrningarna kommit ner i öppet berg.

Då kan också information lämnas om hur fullskaletestet skall genomföras når hålet är avslutat och viss logging/provtagning genomförts.

kontakta Mats Budh, verkställande direktör,

Igrene har varit verksamt i cirka tio år. Bolaget har undersökningstillstånd för gas och olja för ca 71 000 hektar av den del av Siljansringen som ligger utanför nedslagskratern där förutsättningarna för att hitta lock, som håller gasen instängd, är goda.

Taggar: