Igrene överklagar Länsstyrelsens beslut om stopp för vidare fältarbeten

Igrene har nu överklagat till Mark- och Miljödomstolen Länsstyrelsens rättsenhets beslut att stoppa

vidare undersökningar inom Morafältet.

Igrenes arbete för att bli en betydande och klimatneutral producent av vätgas försvåras allvarligt av Länsstyrelsen beslut.

Redan i juni 2020 har Miljönämnden beslutat stoppa alla vidare fältarbeten (undersöknings-) enligt den rätt Igrene har enligt gällande undersökningstillstånd. Detta beslut överklagades till Länsstyrelsens rättsenhet, som beslöt att inhibera (stoppa) beslutet varmed arbetena kunde fortsätta.

Senare har Länsstyrelsens rättsenhet ånyo tagit upp frågan och meddelar i beslut i juni 2021 att den avslår Igrenes överklagande, att dess beslut om inhibition upphäves samt att den fastställer Miljönämndens beslut att förbjuda djupborrningar efter naturgas inom Morafältet sydväst om Mora centralort.

I överklagandet till Mark- och Miljödomstolen vid Nacka tingsrätt yrkar Igrene att Länsstyrelsens beslut skall inhiberas, dvs. att Mark- och Miljödomstolen ska besluta att förbudet inte gäller innan beslutet vunnit laga kraft. Vidare har bolaget yrkat att beslutet skall upphävas.

Det saknas enligt Igrenes mening grund att förbjuda verksamheten. Djupborrning och testutvinning är anmäld enligt miljöprövningsförordningen (2013:251) och Miljönämnden har i beslut 2018-08-16 godkänt anmälan. Verksamheten bedrivs i enlighet med anmälan. Endast det faktum att bolaget parallellt har inlämnat en tillståndsansökan omfattande en mer omfattande utvinning av naturgas, innebär inte skäl för Länsstyrelsen att undanröja ovan beslut om godkännande och nu förbjuda verk-samheten.

Igrene har tidigare konstaterat att berörda samhällsinstanser saknar kunskap och erfarenhet vad gäller utvinning av naturgas. Samtidigt kan där skönjas en sammanblandning av gällande lagstiftning med de politiska ambitioner som offentliggjorts vad gäller ett framtida förbud mot utvinning av naturgas i Sverige.

Detta är djupt olyckligt och innebär att Igrene har att påräkna ett aktivt motstånd från myndigheterna och en ovilja att över huvud taget ta till sig Igrenes argument, erfarenhet och kunnande.

Mats Budh, vd för Igrene, säger:

Sverige ”ropar” efter vätgas men vill inte inse att konvertering av naturgas/metangas till vätgas är det mest energieffektiva och klimatneutrala sättet att producera den vätgas Sverige efterfrågar.

Mats Budh, vd

Denna information är sådan information som AB Igrene är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 12 juli 2021.

AB Igrene prospekterar efter gas i Siljansringen i Dalarna. Bolaget är noterat på Spotlight Stockmarket sedan 2014 och har cirka 3 000 aktieägare.

Siljansringen är resultatet av ett meteoritnedslag för 377 miljoner år sedan. Det är Europas största meteoritkrater och Igrene har upptäckt gasfyndigheter på flera platser i Siljansringen.

Igrene har ansökt hos Bergsstaten och Länsstyrelsen Dalarna om rätt att gå i kommersiell produktion av naturgas enligt Minerallagen respektive Miljöbalken. Bolaget lierar sig med samarbetspartner för att konvertera metangas till vätgas.