Nyhetsbrev 12 oktober 2015

Aktieägarmöte på borrplatsen den 10 oktober
Ett 80-tal personer infann sig till det möte med ledningen för AB Igrene som bolaget inviterat till på borrplatsen för det första pro-duktionshålet i Morafältet.
Besökarna fick information om allt det arbete som nedlagts för att be-stämma den exakta platsen för detta första produktionshål.
Nio undersökningshål i området har lett fram till denna plats. Metan-gas med hög kvalitet har påträffats i hela området och ett blott 220 meter djupt hål ca 50 meter från produktionshålet ger tydliga tecken på den gas området gömmer.
Se bilden nedan hur gasen tränger igenom 220 meter vattenpelare (20 bars tryck) och bubblar upp så att man kan se den med blotta ögat. Gasens kvalitet har uppmätts till cirka 97 % ren metan.
Vid besökstillfället kunde konstateras att de översta sedimentära berg-arterna ned till 400 meters djup (utomordentligt bra caprock/lock för att hålla den uppträngande gasen) genomborrats liksom underliggande 80 meter porfyrit, totalt 480 meter.
Porfyrit är en vulkanisk bergart som påträffas nära jordytan och ofta i samband med vulkaniska företeelser.
I Morafältet finns under denna porfyrit ett cirka 70 meter mäktigt la-ger av gabbro. Gabbro är en magmatisk djupbergart som följt med den glödande magman från djupet upp till denna nivå om 480 – 550 meter från jordytan i det här området. Gabbron är ytterligare ett utomordent-ligt bra lock eller caprock för den uppträngande gasen.
Vid uppnått borrdjup om 480 meter har nu bestämts att borrstången skall tas upp och en ny borrkrona installeras anpassad till det berg som nu väntar.
Denna procedur tar två till tre dagar. Därefter fortsätter borrningarna mot 700 meters djup!

kontakta Mats Budh, verkställande direktör,

Igrene har varit verksamt i cirka tio år. Bolaget har undersökningstillstånd för gas och olja för ca 71 000 hektar av den del av Siljansringen som ligger utanför nedslagskratern där förutsättningarna för att hitta lock, som håller gasen instängd, är goda.

Taggar: