Produktionstestet utvecklas positivt

Pågående långtidstest med produktion av metangas uppvisar en positiv trend. Nu förlängs testet en vecka för att se om trenden håller i sig.

Det har nu gått tre veckor sedan produktionstestet startades. Den ur-sprungliga planen var att testet skulle pågå i tre veckor varefter hålet får vila en vecka och därefter fortsätter testet ytterligare en vecka.
De viktigaste variablerna för testet uppvisar en positiv bild över tiden – vattentemperaturen ökar liksom gasvolymerna medan trycket in i avgas-anläggningen är stabilt.
Det har därför bestämts att förlänga den inledande testperioden en vecka för att utröna om trenden håller i sig. Se för övrigt diagrammet nedan. (diagram i pdf)

Testresultat så långt

När testet startades låg vattentemperaturen på 10 grader C och uppgår nu
till 18 grader C.
Inledningsvis pumpades ca 20 m3 vatten/timme men nu endast 1 m3.
GLR (Gas Liquid Ratio), dvs antal m3 gas per m3 vatten, har under första veckan som genomsnitt legat på 6-7 m3 gas per m3 vatten men har nu ökat till 18-19 m3 gas per m3 vatten.
Koncentrationen av gas påvisar konstanta värden på över 96% metan.

Slutsats

Det är tydligen så att just här på denna borrplats har Igrene kanske kontakt med större djup och med reservoar med fri gas. Vattentemperaturen och GLR tyder på detta.

Produktionsteknik

Ett 7” bottenförslutet rör har sänkts till 245 meters djup. Detta rör har per-forerats på nivån 203 meter och pumpen har sedan satts ner i röret på 243 meters djup. När pumpen körs dras vattnet in i hålen på 203 metersnivån och därvid åstadkommes en trycksänkning om 20 bar som frigör gasen, som annars är delvis bunden i vattnet, inne i röret (downhole degasing) och gasen strävar uppåt och in i mätanläggningen varefter den facklas.

kontakta Mats Budh, verkställande direktör,

070-650 62 26

Denna information är sådan information som AB Igrene är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 maj 2017.

AB Igrene prospekterar efter gas och olja i Siljansringen i Dalarna. Bolaget är noterat på AktieTorget och har cirka 2 500 aktieägare.
Igrene har varit verksamt i 14 år. Bolaget har undersökningstillstånd för gas och olja inom mycket stora områden av den del av Siljansringen som ligger utanför nedslagskratern där förutsättningarna för att hitta lock, som håller gasen instängd, är goda.
Med de undersökningstillstånd, som nyligen utverkats, ämnar Igrene fördjupa undersök-ningsarbetet även på några platser innanför kraterkanten. Se
www.igrene.se