Undersökning av Siljansringens utsläpp av naturgas

Region Dalarna har beviljat Igrene en s.k. konsultcheck om 100 000 sek till del av kostnaderna för ett inledande arbete med att lokalisera och kvantifiera okontrollerade utsläpp av metangas  i Siljansringen som följd av ett meteoritnedslag för 377 miljoner år sedan.

Ändamålet med projektet är att under hösten lokalisera och kvantifiera ett par tre metangasutsläpp som nu förekommer i Siljansringen. Det är av samhällsintresse att närmare undersöka detta och Igrene är berett att stötta vetenskapen i detta arbete såväl ekonomiskt som personellt. Igrene samarbetar med professor Johan Mellqvist på institutionen geovetenskap och fjärranalys, rymd-, geo- och miljövetenskap på Chalmers Tekniska Högskola. Professor Mellqvist har lång erfarenhet från studier av gasutsläpp till atmosfären, till exempel metangas.

Det arbete som nu skall genomföras får ses som en förstudie till ett mer omfattande projekt som beräknas bedrivas över tre år med start 2024 med professor Mellqvist som projektansvarig. Syftet med detta projekt, som kostnadsberäknats till 3 MKR, är att söka kvantifiera Siljansringens totala gasutsläpp volymmässigt. Formasbidrag har sökts till detta projekt men något beslut har ännu inte fattats.

Mats Budh, VD

AB Igrene vill utvinna klimatneutral vätgas i Siljansringen. Bolaget har tillgång till patenterad teknik för konvertering av naturgas till vätgas redan nere i borrhålen och låta koldioxiden stanna kvar i berggrunden. Denna metod för produktion av vätgas sker med minimal energiförbrukning.

Siljansringen är resultatet av ett meteoritnedslag för 377 miljoner år sedan. Det är Europas största meteoritkrater och Igrene har upptäckt gasfyndigheter på flera platser runt kratern.

Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market sedan 2014 och har cirka 3 000 aktieägare.