Valberedningens förslag inför årsstämman i Igrene

Inför årsstämman den 27 januari 2020 i AB Igrene (publ) föreslår valberedningen omval av Annette Berkhahn Blyhammar, Karl-Åke Johansson och Mats Budh.

Till ny ordinarie ledamot föreslås Carin Nises.

Styrelsen föreslås därmed bestå av fyra ordinarie ledamöter.

Som suppleant föreslås omval av Andreas Gidlund.

Carin Nises, f 1955, är civilekonom och boende i Mora. Carin har bred erfarenhet både som ekonom och vd i många företag och inom flera branscher. Sedan 2008 bedriver hon konsultverksamhet inom organi-sations- och affärsutveckling, ekonomistyrning mm.

Carin har haft ett flertal styrelseuppdrag och är just nu ordförande för Almi Företagspartner Gävle-Dala AB och Stiftelsen Vasaloppsleden.

Som revisor föreslår valberedningen PricewaterhouseCoopers AB, PwC, med Martin Johansson som ansvarig revisor. Martin har bl.a erfarenhet från olja, gas och gruvsektorn genom ett flertal mindre och medelstora verksam-heter inom såväl prospektering som produktion i Sverige, Norge, Finland, Ryssland och USA.

Till valberedning föreslås omval av:

Jack Gottling, Mora, ordförande

Tomas Wikner, Mora, ledamot

Arvoden

Valberedningen föreslår ett sammanlagt fast styrelsearvode om 201 025 kronor, varav till styrelsens ordförande 94 600 kronor (motsvarande två prisbasbelopp för 2020), styrelsens vice ordförande (om sådan utses)

47 300 kronor (motsvarande ett prisbasbelopp) och till övriga ledamöter 23 650 kronor per ledamot (motsvarande ett halvt prisbasbelopp) samt till suppleant 11 825 kronor (motsvarande en fjärdedels prisbasbelopp).

Arvode till revisor föreslås utgå enligt godkänd räkning.

Till valberedningen föreslås arvode utgå enligt följande.

Valberedningens ordförande: 2 000 kronor

Ledamot i valberedningen: 1 000 kronor

Karl-Åke Johansson                                                Per Ahlenbäck

Ordförande                                                                Verkställande direktör

karl-ake@minexp.se                                              per.ahlenback@igrene.se

070-625 22 57                                                          070-224 29 80

Denna information är sådan information som AB Igrene är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 13 januari 2020

AB Igrene prospekterar efter gas och olja i Siljansringen i Dalarna med fokus på gas. Bolaget är noterat på Spotlight Stockmarket och har cirka 3 000 aktieägare.

Igrene har upptäckt gasfyndigheter på flera platser i Siljansringen. Ett stort antal provborrningar har genomförts, och i flertalet av dessa hål förekommer kraftiga flöden av ren metangas.

Bolaget har undersökningstillstånd för gas och olja inom mycket stora områden av den del av Siljansringen som ligger utanför nedslagskratern där förutsättningarna för att hitta lock, som håller gasen instängd, är goda.