Bristande samordning bromsar Sverige som IT-nation

Report this content

Bristande samordning bromsar Sverige som IT-nation - II-stiftelsen pekar i ny rapport på hinder och framgångsfaktorer för infrastrukturen Ambitioner finns, utredningar har gjorts, men samverkan, gemensam målbild och långsiktig finansiering saknas. Ska Sverige få en väl utbyggd Internetinfrastruktur för alla krävs en samordnad satsning och en konsekvent långsiktig IT-politik. Marknaden kommer inte av sig själv att bygga ut en flexibel och skalbar Internetinfrastruktur över hela landet. Det framgår av II-stiftelsens rapport "Internet i Sverige 2004 - Härifrån och framåt" som släpps idag. II-stiftelsen har sammanställt de utredningar och rapporter som skrivits på senare tid om Internets infrastruktur i Sverige och drar utifrån dessa slutsatser om vad som krävs för framtiden. - Tyvärr saknas samordning mellan många av de satsningar som görs vilket leder till suboptimering och dålig utväxling på investeringarna. Det märks inte minst när kommunerna satsar på stadsnät. Genom att använda olika tekniker och varierade affärsmodeller är det svårt för kommersiella aktörer att kunna erbjuda tjänster i näten, säger Anne- Marie Eklund Löwinder, huvudförfattare till II-stiftelsens rapport. Rapporten pekar också på att Internetinfrastruktur måste behandlas som annan infrastruktur i samhället. Sverige är för stort till ytan och för glesbefolkat för att marknaden ska lösa problemen på ett samhällsekonomiskt effektivt sätt. Om en bråkdel av de pengar som nu satsas på vägar och järnvägar istället lades på Internetinfrastruktur skulle Sverige kunna bygga en finmaskig infrastruktur för elektronisk kommunikation med tillräcklig kapacitet till skälig kostnad för i princip alla svenska hushåll och företag. - Att stödja Internets infrastruktur i Sverige är en del av II- stiftelsens uppdrag. Med rapporten vill vi bidra med kunskap om hur det ser ut idag och föra fram våra idéer om vad behöver göras för att ytterligare förbättra Sveriges konkurrenskraft på Internetområdet, säger Östen Frånberg, II-stiftelsens ordförande. Rapporten finns att läsa och kan beställas på II-stiftelsens webbplats, www.iis.se. II-stiftelsen kommer under året att presentera rapporten på konferenser runt om i landet. För ytterligare information kontakta: Anne-Marie Eklund Löwinder, projektledare, tele: 08-662 54 40, e-post: amel@iis.se Patrik Lindén, Informationsansvarig, tele: 070-550 71 98, e-post: patrik.linden@iis.se Östen Frånberg, II-stiftelsens ordförande, tele: 070-519 03 29, e-post: of@iis.se Om II-stiftelsen Stiftelsen för Internetinfrastruktur, II-stiftelsen, bildades 1997 och har till ändamål att verka för en god stabilitet i infrastrukturen för Internet i Sverige och främja Internetrelevant forskning, utbildning och undervisning. II-stiftelsen ansvarar för toppdomänen .se och är bland annat huvudman för bolaget NIC-SE som administrerar och marknadsför domänen .se gentemot försäljningsombud och allmänheten. Se mer på webben: www.iis.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/17/20040316BIT00530/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/17/20040316BIT00530/wkr0002.pdf