Report this content

II-stiftelsen vill stoppa detaljreglering av Internet - Skarp kritik mot statlig utredning II-stiftelsen lämnar idag ett kritiskt remissvar till Näringsdepartementet angående den statliga utredningen om toppdomän för Sverige (SOU 2003:59). II-stiftelsen vänder sig emot utredningens förslag till ny lagstiftning och byråkrati för att hantera Internet i Sverige. Förslagen i utredningen går stick i stäv mot regeringens och riksdagens ambition om avreglering, liberalisering och självreglering samt innebär att extra kostnader påförs användarna. Utredningen föreslår en långtgående reglering av .se-domänen som II- stiftelsen vänder sig emot på flera punkter. Internet är internationellt till sin natur och lämpar sig inte för nationell lagreglering. Verksamheten fungerar bra och det finns redan ett gott samarbete mellan .se och staten helt utan lagreglering, något som även konstateras av en av utredningens egna ledamöter som går emot förslaget i ett särskilt yttrande. Utredningen föreslår också en priskontroll endast på .se-domännamn vilket strider mot både egendomsskyddet, näringsfriheten och konkurrensrätten. - En ny lag enligt utredningens förslag är onödig. Jag ställer mig frågande till vilket problem förslaget skulle vara lösningen. Den föreslagna lagen gagnar vare sig Internetgemenskapen eller användarna. Den tillför ökad byråkrati och ökade kostnader. Utredningen räknar med utgifter på flera miljoner kronor per år för att hantera den nya lagen. I praktiken innebär detta en Internetskatt som bara drabbar användare av .se-adresser och inte andra toppdomäner i Sverige, säger II-stiftelsens ordförande Östen Frånberg. Förslaget kan bidra till att svenska företag och privatpersoner väljer andra toppdomäner som får lägre avgifter än .se-adresser. Därmed skulle staten motarbeta att svenskar använder .se-adresser på Internet. Läs II-stiftelsens remissvar på webben: www.iis.se/remissvar/index.shtml För ytterligare information kontakta: Östen Frånberg, II-stiftelsens ordförande Tele: 070-519 03 29, e-post: of@iis.se Patrik Lindén, Informationsansvarig, II-stiftelsen Tele: 070-550 71 98, e-post: patrik.linden@iis.se Om II-stiftelsen Stiftelsen för Internetinfrastruktur, II-stiftelsen, bildades 1997 och har till ändamål att verka för en god stabilitet i infrastrukturen för Internet i Sverige och främja Internetrelevant forskning, utbildning och undervisning. II-stiftelsen ansvarar för toppdomänen .se och är bl a huvudman för bolaget NIC-SE som administrerar och marknadsför domänen .se gentemot försäljningsombud och allmänheten. Se mer på webben: www.iis.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/11/20030910BIT01170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/11/20030910BIT01170/wkr0002.pdf