iioote & Trollhättan i samarbete "IoT ger dig temperaturen i skidspåret, direkt i mobilen"

Trollhättans Stad fortsätter att bygga ut servicen med hjälp av deras nät för Internet of Things (IoT). Nu har sensorer placerats runt spåren vid skidstugan i Strömslund, så att alla skidåkare kan lyckas bättre med vallningen och dessutom veta hur många lager kläder man ska ha på sig inför skidturen.

– Det funkar på precis samma sätt som med sensorerna som placerades ut i vattnet vid våra kommunala badplatser i somras. Det är roligt att vår IoT-infrastruktur används för att utveckla servicen till trollhätteborna, säger Trollhättan Energis stadsnätschef Tom Nordal.

Det är enkelt att använda, scanna in QR-koden i bilden med din mobil, så får du både aktuell luft- och marktemperatur i friluftsområdet Strömslund. Se här på Trollhättans Energis hemsida och du kan också klicka här.

Trollhättan Energi har monterat upp tre så kallade Gateways (antenner) på strategiska platser runt om i Trollhättan. Det är dessa som utgör infrastrukturen för “Sakernas Internet”. För att du ska kunna mäta det du vill behöver du skaffa en sensor och koppla upp mot nätet, som i sin tur sänder information från sensorn vidare så att du kan läsa av på distans.

iioote som samarbetspartner med Trollhättan Energi samverkar i satsningen SnowIoT och andra vardagliga lösningar i Trollhättan och ser med stor nyfikenhet fram emot fler innovativa lösningar.

– Framåtandan hos Trollhättans Stad och Trollhättan Energi inspirerar oss som systemintegratör att gå vidare i vårt arbete med nya innovativa funktionella lösningar, säger Bertil Moberg, Head of IoT Solutions på iioote.