• Iittala Group Abp/

Iittala Groups omsättning steg kraftigt under 2006. Undersöker möjligheten att ansöka om notering på Helsingforsbörsen

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR EJ DISTRIBUERAS I USA ELLER STORBRITANNIEN

Designföretaget Iittala Groups omsättning under 2006 ökade med 13 procent till 190 miljoner Euro. För-säljningen under året, som var Iittalas 125:e verksamhetsår, steg med 10 procent på hemmamarknaden och med 28 procent på den internationella marknaden.

- 2006 var ett framgångsrikt år, både på våra finska, svenska och norska hemmarknader och internationellt. Vi har en stark ställning på hemmamarknaderna där merparten av försäljningen fortfarande äger rum. Vi siktar på att växa internationellt med varumärket Iittala och genom våra Iittalabutiker, säger Iittala Groups VD Tero Vähä-kylä.

– I synnerhet sista kvartalet 2006 var starkare än vanligt. En väsentlig del av försäljningen, liksom huvuddelen av resultatet, genereras under årets tre sista månader, vilket är typiskt för vår verksamhet. Jag är också nöjd med att resultatet för 2006 kommer att bli bättre än för 2005, konstaterar Tero Vähäkylä.

Under 2006 öppnade koncernen sex nya Iittalabutiker, varav en ”flaggskeppsbutik” i Amsterdam, vilket innebär att det nu finns totalt 25 Iittalabutiker. För närvarande är fokus på marknaderna i Holland, Belgien, Tyskland och Danmark, men koncernen undersöker förutsättningarna för butiksetableringar också i Storbritannien under 2007.

Även i Sverige satsar koncernen på Iittalakonceptet. Beslut har dock fattats om att avveckla de tre SCEN Nordic Design-butikerna.

Iittala var en av de fem nominerade i kategorin Hushållsvaror till utmärkelsen MAPIC Award 2006, som ett av de mest dynamiska internationella detaljhandelskoncepten.

Möjligheterna till notering på Helsingforsbörsen undersöks
Ägarna till Iittala Group har tillsammans med finansiella rådgivare inlett utvärderingen av olika alternativ för att utveckla företagets ägarstruktur. Ett av de alternativ som undersöks är att ansöka om notering på Helsingfors-börsen.

– Iittala Group har verkat som ett oberoende företag i närmare tre år, och har fortsatt omvandlingen av verk-samheten från att vara ett produkt- och produktionsorienterat företag till att bli en starkt varumärkesstyrd säljare av konsumentvaror”, förklarar företagets VD Tero Vähäkylä.

– Vår finansiella ställning som har förbättrats ytterligare och en ökande försäljning har skapat en solid bas för ägarna att undersöka olika tillgängliga alternativ för den framtida ägarstrukturen. Några beslut angående börs-notering har dock inte fattats, säger Tero Vähäkylä.

Nordea Corporate Finance och ABN AMRO Rothschild har utsetts till finansiella rådgivare till Iittala Group.

Namnändring till Iittala Group Abp
Det finska moderbolagets namn ändrades från iittala oy ab till Iittala Group Abp i slutet av 2006 samtidigt som bolaget förändrats till att bli ett publikt bolag. Beslut har också fattats om att registrera bolagets aktier vid den finska värdepapperscentralen, APK.

Iittala Group har för närvarande 29 aktieägare, av vilka den största är investeringsbolaget ABN AMRO Capital (78.6% av aktierna) och koncernledningen (18.4%).

Den finansiella rapporten för 2006 avses att offentliggöras den 14 februari 2007.