REKORDRESULTAT FÖR IITTALA GROUP UNDER 2006

De finansiella nyckelmålen nåddes under jubileumsåret

2006 i korthet
- Nettoomsättningen steg med 13 % till 189,8 miljoner Euro (167,9 miljoner Euro 2005)
- Tillväxt i Finland, Sverige och på de internationella marknaderna
- Rörelseresultatet (EBIT) steg till 17,0 miljoner Euro vilket motsvarar 9 % av nettoomsättningen (14,9 miljoner Euro respektive 8,9%)
- Vinst per aktie var 0,59 Euro (0,37 Euro)
- Vinstökningen särskilt beroende på ökad direkt- och partiförsäljning

Nyckeltal
IFRS Jan-dec 2006 Jan-dec 2005 Förändring
Nettoomsättning, miljoner Euro 189,8 167,9 13 %
Bruttovinst, % av nettoomsättningen 40,4 38,7
Rörelseresultat, miljoner Euro 17,0 14,9 14 %
Rörelseresultat, % av nettoomsättningen 9,0 8,9
Vinst för perioden, miljoner Euro 7,4 4,6 61 %
Eget kapital, miljoner Euro * 8,4 1,0 702 %
Räntebärande nettoskuld, miljoner Euro * 99,5 104,9 -5 %
Investeringar, miljoner Euro 6,4 5,3 22 %
Balansomslutning, miljoner Euro 160,5 154,5 4 %
Vinst per aktie, Euro 0,59 0,37
Avkastning, % 14,9 13,7
Antal anställda, genomsnitt 1 357 1 388 -2 %

*) Räntebärande nettoskuld inklusive av aktieägarna garanterade lån uppgående till 35,0 miljoner Euro vilka kommer att konverteras till eget kapital om bolaget börsnoteras.

Iittala Group övergick under 2006 till att rapportera enligt IFRS.
Iittala Group’s koncernchef Tero Vähäkylä kommenterar resultatet:
”Iittala Group nådde sina nyckelmål under 2006 genom att växa snabbare än marknaden. Även målet att höja lönsamheten uppnåddes. Rörelseresultatet steg med 14 % till 17,0 miljoner Euro vilket mot-svarar 9 % av nettoomsättningen. Detta är koncernens bästa resultat någonsin och jag är mycket nöjd med hur verksamheten har utvecklats.”

”Koncernen firade sitt 125 årsjubileum under 2006, och fortsatte arbetet med att genomföra sin plane-rade strategi. Särskilt positiv var den goda utvecklingen inom strategiskt viktiga fokusområden
som är direktförsäljning, internationell verksamhet utanför de finska, svenska och norska hemma-marknaderna samt försäljning under varumärket Iittala. Vinstökningen är i huvudsak hänförlig till höjd bruttovinst beroende på ökad direkt- och partiförsäljning - samt en ökad andel direktförsäljningen till kunder. Bolaget har även ökat outsourcingen av produktion, vilket har haft en positiv effekt på brutto-marginalen. Även kapacitetsutnyttjandet steg, vilket påverkade lönsamheten positivt trots att produk-tionsenheterna samt tillverkningen utanför koncernen inte kunde möta den ökade efterfrågan helt och hållet.”