Karsten Borch blir styrelseordförande hos Iittala

Report this content

Karsten Borch, dansk internationell affärsman bosatt i London, tar rodret som ordförande för designföretaget Iittalas nya styrelse. Andra styrelseledamöter är Verkställande Direktör Johan Bjurström och Investeringsdirektör Tommy Wikström, båda från ABN AMRO Capital, finske investeraren Harry Harkimo och Iittalas Verkställande Direktör, Tero Vähäkylä.

Karsten Borch är mest känd för sin karriär inom den danska rederijätten A. P. Møller, där han slutade som delägare och skeppsredare. Därefter tjänstgjorde han i 5 år som direktör för Lego-koncernen och för närvarande är han vice ordförande hos ECCO-koncernen, en av de ledande tillverkarna av skor inom fritidssektorn. Han är också aktiv som styrelseordförande eller styrelsemedlem på företag i 11 länder i USA, Europa och Fjärran Östern. Karsten Borch tillför Iittala styrelsen värdefull kunskap om internationell handel och företagsamhet baserad på varumärken. Han säger att Iittala utgör en spännande utmaning för honom: - Det händer mycket på Iittala just nu. Iittalas varumärken erbjuder en mängd fascinerande produkter, baserade på den skandinaviska designtraditionen. Även den nya varumärkesstrategin fungerar bra och det finns gott om begåvade människor som arbetar för företaget. - Iittalas position på den skandinaviska marknaden är verkligen stark. Jag är övertygad om att Iittala varumärket kan utvecklas ytterligare på många marknader över hela världen. Dock måste detta ske steg för steg, marknad för marknad och följa Iittalas nya strategi. - Iittala har redan en god tillväxt och jag ser fram emot att hjälpa företaget att växa ännu mer internationellt. Vähäkylä, VD för Iittalagruppen, säger att styrelsens sammansättning ger företaget det kunnande som behövs för att utveckla ett internationellt designföretag. - Jag är glad att den nya styrelsen representerar olika slags affärsområden. Det är ett utmärkt sätt att tillföra mångsidig kompetens till gagn för företaget. Vi har redan haft ingående diskussioner med styrelseledamöterna om Iittalas strategi och vi är fullständigt överens om vår övergripande strategi. Iittala strävar efter att bli ett efterfrågedrivet företag; det är därför vi fokuserar så hårt på vårt detaljhandelskoncept. Ägandet övertogs av Iittalas operativa ledning i augusti i år med hjälp av riskkapitalbolaget ABN AMRO Capital. Förutom VD Vähäkylä och investeraren Harkimo utgörs Iittalagruppens ägare av medlemmarna i ledningsgruppen Thomas Enckell, Jan Johansson, Hille Korhonen, Henry Löfstedt och Ari Siipivirta. Huvudkontoret ligger i Helsingfors. Iittalagruppen är ett ledande företag inom formgivning av bruksföremål för hemmet. Iittalas produkter är baserade på modern skandinavisk design. Iittala är marknadsledare på sina hemmamarknader i Finland, Sverige och Norge med varumärkena Arabia, Hackman, Iittala, BodaNova, Höganäs Keramik, Rörstrand och Høyang-Polaris. På den internationella marknaden inriktar företaget sig på att utveckla Iittalas sortiment och varumärke. Iittalagruppens omsättning var under 2003 162 miljoner euro och antalet anställda var 1 385 personer. Mer information: Styrelseordförande Karsten Borch och VD Tero Vähäkylä kan intervjuas av medierna tisdagen den 23 november 2004, klockan 13 - 15.30. Kontaktperson: Kommunikationschef Tuija Aalto-Setälä, tel. +358 (0)204 39 5255, mobil: +358 (0)40 501 0303, e-mail: tuija.aalto-setala@iittala.com ABN AMRO Capital Johan Bjurström, VD för ABN AMRO Capital, tel. +46 8 723 5980 Bildmaterial: Joanna Linnermo-Kumpuoja, Executive Assistant to CEO, tel. +358 (0)204 39 5321, mobil +358 (0)40 555 5868, e-mail: joanna.linnermo-kumpuoja@iittala.com www.iittalagroup.com