IK förvärvar franska matingredienstillverkaren Savena

IK Investment Partners (IK) köper franska Savena som tillverkar ingredienser till mat från riskkapitalbolagen Azulis Capital och Cerea Capital. Förvärvets finansiella detaljer offentliggörs inte.

Savena designar och producerar ingrediensbaserade funktionella och kulinariska lösningar för livsmedelsindustrin. Företaget grundades av nuvarande vd:n Eric Terré 1988 och det har verksamhet inom fyra områden: smaklösningar (aromatiska ingredienser), köttlösningar (funktionella ingredienser), nutrition (dietetiska ingredienser) och catering. Savena driver fyra produktionsanläggningar, sysselsätter 250 personer och har 4 000 kunder i livsmedelsindustrin (färdiga måltider och såsproducenter, köttföretag och cateringföretag).

Företagets intäkter väntas öka till cirka 90 miljoner euro i år. Hälften av omsättningen kommer från Frankrike, men bolaget finns även i Belgien, Tyskland, Skandinavien, Östeuropa, Italien och har lovande asiatiska och ryska verksamheter.

”Savena har stora möjligheter att fortsätta växa, såväl genom mer innovation som genom nya produkter och utveckling av säljkåren. Strategin för organisk tillväxt, i Frankrike och utomlands, kommer tillsammans med tilläggsförvärv att göra det möjligt för Savena att fördubbla sin storlek på fem år. Vi är mycket glada över att få arbeta tillsammans med en så framgångsrik ledningsgrupp och ser fram emot att få dela med oss av våra erfarenheter inom livsmedelsindustrin”, säger Dan Soudry, partner och ansvarig för IK: s franska investeringar.

IK:s nuvarande och tidigare portföljbolag inom livsmedelsindustrin inkluderar:

– Agros Nova (ledande på färdiglagad mat och livsmedelskonserver i Polen)

– Snacks International (marknadsledare på egna märkesvaror inom saltade snacks i Frankrike)

– Labeyrie (exklusiva gastronomiska produkter och färdiga rätter, Frankrike)

Pieters (ett av Europas ledande företag inom förädling och distribution av fisk)

Lithells (köttföretag i Sverige)

”Med sin erfarenhet inom livsmedelsindustrin, och erfarenhet av att bygga upp företag internationellt, är IK den perfekta partnern för oss. Savena har en historia av framgångsrik expansion och tillsammans kan vi genomföra vår paneuropeiska utvecklingsplan ännu snabbare”, säger Savenas vd Eric Terré.

Under de senaste åren har Savena framgångsrikt ökat sin säljkår, vilket har möjliggjort en organisk tillväxt på mer än 10 procent per år under åren 2008 till 2010, och nästan 15 procent inklusive de två tilläggsförvärv som genomförts under perioden.

”Med Azulis Capital och Cerea Capital som ägare har Savena visat snabb tillväxt och starka resultat tack vare en mycket motiverad och dynamisk företagsledning under ledning av Eric Terré”, säger Pierre Jourdain, Partner hos Azulis Capital.

”Gruppen har förbättrat sin kärnverksamhet samt förstärkt sin internationella närvaro genom stora investeringar i säljkåren. IK är i en idealisk position att stödja vidare utveckling av Savena”, säger Gilles Sicard, vd för Cerea Capital.

För frågor:
Dan Soudry, partner
Tel: +33 1 44 43 06 60

Charlotte Laveson, kommunikationschef
Tel: +44 20 7304 7136

IK Investment Partners (tidigare Industri Kapital) (”IK”) är ett europeiskt private equitybolag som förvaltar cirka 5,7 miljarder euro i kapital, inklusive 1,7 miljarder euro i den senaste fonden IK2007. Sedan 1989 har IK förvärvat 76 europeiska bolag. Den nuvarande portföljen omfattar 22 företag med en sammanlagd omsättning på nära 7,5 miljarder euro. IK investerar framförallt i medelstora bolag med starkt kassaflöde och potential till vinstförbättringar, verksamma inom mogna industrier med väsentlig underliggande tillväxt. Mer information finns på www.ikinvest.com.

Om Savena
Savena levererar ett brett utbud av produkter som kombinerar konsistens och smak till kunder i Frankrike och över hela Europa. Bland våra kunder finns mattillverkare, cateringföretag och distributörer. Savena har 250 anställda och omsatte 79 miljoner euro 2010. För mer information besök vår hemsida: www.savena-group.com