IK Investment Partners förvärvar majoritetsandel i GHD GesundHeits GmbH Deutschland, marknadsledare inom hemsjukvård i Tyskland

IK Investment Partners (“IK”), ett europeiskt private equity bolag, har kommit överens med ägarna av GHD GesundHeits GmbH Deutschland (“GHD”), Andreas Rudolph (grundare och VD) och Barclays Private Equity, om att förvärva en majoritetsandel i GHD. De finansiella villkoren i affären redovisas inte.

Företaget utvecklar, marknadsför och distribuerar medicintekniska produkter och tjänster för hemsjukvård i Tyskland och väntas omsätta närmare 300 miljoner euro under 2010, vilket gör företaget till marknadsledare inom sitt segment.

GHD grundades 1992 av Andreas Rudolph som byggt en marknadsledande aktör på den växande marknaden för hemsjukvård. Företaget har genom förvärv de senaste åren blivit en integrerad leverantör av hemsjukvård, som förser patienter med både produkter och tjänster.GHD-gruppen drar nytta av en integrerad affärsmodell och erbjuder kompletta lösningar för hemsjukvård, en välutvecklad logistiktjänst och produktion av medicinska produkter såsom stomipåsar. GHD producerar även individanpassade läkemedel för cancerbehandling. Vd:n och grundaren, Andreas Rudolph, kommer att behålla ett betydande ägande i bolaget vars huvudkontor ligger i Ahrensburg nära Hamburg. GHD. GHD har 1500 anställda.

GHD är det största leverantören av hemsjukvård och är verksamt över hela Tyskland. Den tyska hälsovårdsmarknaden kännetecknas av en stark och långsiktig tillväxt som är kopplad till befolkningsutvecklingen. Inom vård fokuserar GHD bland annat på ostomi, enteral och parenteral näring, inkontinens, tracheostomi samt onkologi. GHD har sedan starten utvecklat starka relationer med relevanta beslutsfattare som till exempel sjukhus, läkare, vårdhem, försäkringsgivare och beslutsfattare, inom detta marknadssegment.

Mr Rudolf och hans ledningsgrupp tar tillfället i akt i samband med detta ägarskifte att tacka Barlclays Private Equity-team, och då i synnerhet Dirk Schekerka och Oskar Schilcher som har varit ansvariga och säkerställt ett framgångsrikt samarbete. ”Barclays Private Equitys investering öppnade nya marknadsmöjligheter för bolaget. Tillsammans med vår nye partner IK kommer vi att ytterligare utveckla dessa möjligheter för att stärka bolaget,” kommenterar Andreas Rudolph, grundare och VD för GHD.

Andreas Rudolph och IK anser att det finns möjlighet för GHD att växa både organiskt och via förvärv de kommande åren.

IK har stor erfarenhet av vårdsektorn och nuvarande investeringar inkluderar; Colosseum Dental, som är ledande inom privat tandvård i Skandinavien, Attendo som är ledande inom privat vård och omsorg i Norden, och Welzorg den ledande distributören av rörelsehjälpmedel för äldre och personer med funktionshinder i Nederländerna. IK har dessutom nyligen avyttrat Cerba European Lab, det ledande medicinska testlaboratoriet i Europa.

“Vi är mycket glada att kunna tillkännage förvärvet av GHD, en tydlig marknadsledare på marknaden för hemsjukvård i Tyskland, ett område där IK har stor erfarenhet. Företaget har en stark meritlista och en erfaren ledningsgrupp som leds av GHD:s grundare Andreas Rudolph. GHD har ett antal attraktiva tillväxtmöjligheter och vi ser fram emot att arbeta med Andreas Rudolph och hans team för att ta företaget till nästa utvecklingsfas”, säger Detlef Dinsel, Managing Partner på IK.

“Vi har i IK funnit en ideal partner och vi är övertygade om att vi tillsammans kan leda GHD-gruppen in i en framgångrik framtid och ytterligare penetrera marknaden. IK har stor erfarenhet från att ha hjälpt företag som vårt att växa både organiskt och genom förvärv, det kommer vara ovärderligt när vi påbörjar vår expansion”, säger Andreas Rudolph.

Vid frågor:

Detlef Dinsel, Managing Partner
Tel: + 49 40 369 885 - 0

Jonas Rodny, kommunikationschef
Tel: + 46 8 678 95 26

GHD GesundHeits GmbH Deutschland

Andreas Rudolph
Tel: + 49 4102 5167 15

IK Investment Partners (tidigare Industri Kapital) (”IK”) är ett europeiskt private equity bolag som förvaltar cirka 5,7 miljarder euro i kapital, inklusive 1,7 miljarder euro i den senaste fonden IK2007. Sedan 1989 har IK förvärvat 71 europeiska bolag. Den nuvarande portföljen omfattar 20 bolag med en sammanlagd omsättning på nära 7 miljarder euro. IK investerar framförallt i medelstora bolag med starkt kassaflöde och potential till vinstförbättringar, verksamma inom mogna industrier med väsentlig underliggande tillväxt. Mer information finns på www.ikinvest.com.