IK Investment Partners säljer Etanco till 3i

IK Investment Partners (”IK”) säljer franska Etanco till 3i och fonder förvaltade av 3i. Etanco är ledande i Frankrike inom konstruktion, tillverkning och distribution av fästelement och fästsystem för byggnader. Ledningen med VD Ronan Lebraut i spetsen investerar tillsammans med 3i och behåller 25 procent av aktierna i bolaget. De finansiella villkoren för affären offentliggörs inte.

Etanco har 600 anställda och huvudkontoret ligger utanför Paris. Utöver Frankrike har bolaget även en stark position i Belgien, Italien och östra Europa genom dotterbolaget Friulsider. Etancos produktutbud omfattar 45.000 produkter som grupperas i fyra kategorier: tätskikt, takläggning, säkerhet och fasader. Det stora sortimentet gör att företaget kan erbjuda produkter som är anpassade för att möta kraven på specifika marknader liksom olika miljökrav och EU-regleringar.

IK köpte tillsammans med Ronan Lebraut bolaget från honom och hans familj 2008. Sedan dess har ett antal framgångsrika strategiska initiativ tagits för att stärka företagets position på marknaden; produktutbudet har utökats, verksamheten har förenklats för att förbättra effektiviteten, och säljkåren har byggts ut, vilket har gjort att koncernen har kunnat visa imponerande tillväxt i försäljning och lönsamhet genom hela finanskrisen. Företaget har gått betydligt bättre än marknaden, vilket visar styrkan och tillväxtpotentialen i företaget och dess affärsmodell.

Med 3i:s investering får Etanco en plattform som gör det möjligt för bolaget att påskynda sin tillväxtstrategi och stärka sin marknadsposition, genom såväl konsolidering av marknaden som utveckling av nya produktlinjer och utökning av kundbasen. 3i har lång erfarenhet av att investera i industrisektorn och dess globala nätverk ökar Etancos möjlighet att växa inom nya geografiska områden.

”På IK:s uppdrag har bolaget under Ronan Lebrauts ledning utvecklats starkare än marknaden varje år, vilket bekräftar styrkan och tillväxtpotentialen i bolaget och dess affärsmodell. Det här är en klassisk investering för oss och den visar tydligt hur vi arbetar med ett familjeföretag och förvandlar det till en stark nationell ledare med potential för ytterligare tillväxt”, säger Christopher Masek, Managing Partner på IK.

”Med IK:s positiva stöd har Etanco haft en bra organisk tillväxt, vilket gjort det möjligt för oss att stärka vår ledande position i Frankrike och förbättra vårt finansiella resultat. Vi ser fram emot att fortsätta framgången med en ny fas av internationell utveckling, något som vi är väl rustade för med 3i som ägare”, Ronan Lebraut, VD för Etanco.

”Vi är glada över att få möjlighet att samarbeta med Etanco, Ronan Lebraut och hans team och förverkliga vår gemensamma ambition: att skapa en pan-europeisk mästare genom internationalisering. 3i har lång erfarenhet och bra meriter när det gäller att hjälpa ledande företag expandera till nya geografiska områden. Vi är väl lämpade att stödja Etancos internationella expansionsstrategi”, säger Remi Carnimolla, Partner på 3i.

Detta förvärv är föremål för sedvanliga villkor, inklusive konkurrensgodkännande.

För frågor:

Christopher Masek, Managing Partner
Charlotte Laveson, Kommunikationschef

3i
Catherine Kablé, Kablé Communication Finance
Tel: + 33 (0)1 44 50 54 75
Kathryn van der Kroft, 3i Public Relations Director

Etanco
Ronan Lebraut, PDG

IK Investment Partners (tidigare Industri Kapital) (”IK”) är ett europeiskt private equity bolag som förvaltar cirka 5,7 miljarder euro i kapital, inklusive 1,7 miljarder euro i den senaste fonden IK2007. Sedan 1989 har IK förvärvat 77 europeiska bolag. Den nuvarande portföljen omfattar 23 företag med en sammanlagd omsättning på nära 7,5 miljarder euro. IK investerar framförallt i medelstora bolag med starkt kassaflöde och potential till vinstförbättringar, verksamma inom mogna industrier med väsentlig underliggande tillväxt. Mer information finns på www.ikinvest.com.

Om 3i
3i är en internationell investerare fokuserad på Private Equity, infrastruktur och skuldförvaltning, som investerar i Europa, Asien och Amerika. Våra konkurrensfördelar är vårt internationella nätverk samt styrkan och bredden i våra affärsrelationer. Det bidrar till att vi skapar värden för våra portföljbolag, aktieägare och investerarna i våra fonder. www.3i.com

Om Etanco
Etanco har 600 anställda och huvudkontoret nära Paris. Etanco är den ledande konstruktören, tillverkaren och distributören av att fästelement och fästsystem för byggnader i Frankrike. Företaget har också en stark närvaro i Belgien, Italien och östra Europa genom sitt dotterbolag Friulsider. Etanco erbjuder ett komplett utbud av 45.000 produkter grupperade i fyra kategorier: tätskikt, takläggning, säkerhet och fasader. www.etanco.fr