IK Investment Partners säljer Superfos till RPC Group Plc

IK Investment Partners (“IK”, tidigare Industri Kapital) och Ratos har ingått avtal om försäljning av Superfos, en ledande paneuropeisk tillverkare av formsprutade plastförpackningar, till RPC Group Plc. Försäljningen sker till ett bolagsvärde om cirka 240 miljoner euro. IK är majoritetsägare i Superfos med en andel på 66 procent.

Superfos är en internationell förpackningskoncern med en ledande marknadsposition på ett flertal europeiska marknader. Produkterna säljs till konsument- och industrisegment för ett brett urval av slutanvändningsapplikationer inom livsmedelsmarknader såsom mejeriprodukter (inklusive gula fetter), bearbetade livsmedel (som kex, konfektyr och fisk- och skaldjur), samt utvalda icke-livsmedelsmarknader som färg, kemikalier och byggmaterial.

Superfos har sitt huvudkontor i Danmark och driver nio produktionsanläggningar i Europa, liksom distributionscentra och kundlager. Företaget har cirka 1 300 anställda i 24 länder. Under 2009 hade Superfos en koncernomsättning på 295 miljoner euro (justerat för den sålda verksamheten i USA i slutet av 2009).

Sedan IK och Ratos förvärvade Superfos har bolaget genomgått en betydande omstrukturering av organisation och verksamhet, inklusive omfördelning av produktionen, vilket resulterat i en förbättrad lönsamhet. Under IK:s ledning har Superfos fokuserat på att effektivisera företaget genom avyttring av icke-kärnverksamheter, inklusive kemi- och aerosolrörelserna. Under 2009 avyttrades förpackningsverksamheten i USA. Företaget har också dragit nytta av förstärkt FoU, produktinnovation och internationell expansion. Verksamheten har vuxit med framgångsrika förvärv av Jotipac under 2002, och av Mipac under 2007, vilket skapat ytterligare fästen i attraktiva kundsegment och möjlighet till framtida utvinning av värde.

”Tack vare IK: s stöd, har Superfos renodlat och förvandlat sin verksamhet och plattform. Superfos har nu ett ”track record” av förvärvsdriven utveckling, strategisk innovation och kostnadsledarskap. Detta, tillsammans med ett paneuropeiskt fotavtryck, lägger grunden för framtida expansion. Vi ser fram emot att ytterligare utveckla Superfos tillsammans med RPC Group”, säger Hans Pettersson, VD för Superfos.

”Genom Superfos betydande omorganisation och omstrukturering, som genomförts under vårt ägande, har företaget visat motståndskraft mot den senaste tidens utmanande ekonomiska klimat med bland annat fluktuerande råvarupriser. Vi har arbetat nära ledningen med att genomföra verksamhetsmässiga effektiviseringar samtidigt som fokus legat på att göra produktportföljen ännu mer konkurrenskraftig. Det innebär att Superfos gagnas av stabil underliggande tillväxt och är väl positionerat för framtida expansion”, säger Gerard De Geer, Partner på IK.

Detta är den tredje försäljningen som IK meddelar i år efter avyttringarna av Cerba European Lab i juni och Welzorg i november.

Transaktionen är villkorad av godkännande från berörda konkurrensmyndigheter och med förbehåll för vissa finansieringskrav. Försäljningen beräknas vara slutförd under första kvartalet 2011.

För frågor:

Gerard De Geer, Partner

Tel: + 46 8 678 95 00

Mads Ruym Larsen, Partner

Jonas Rodny, kommunikationschef

Superfos

Hans Pettersson, CEO

IK Investment Partners (tidigare Industri Kapital) (”IK”) är ett europeiskt private equity bolag som förvaltar cirka 5,7 miljarder euro i kapital, inklusive 1,7 miljarder euro i den senaste fonden IK2007. Sedan 1989 har IK förvärvat 74 europeiska bolag. Den nuvarande portföljen omfattar 23 bolag med en sammanlagd omsättning på nära 7,5 miljarder euro. IK investerar framförallt i medelstora bolag med starkt kassaflöde och potential till vinstförbättringar, verksamma inom mogna industrier med väsentlig underliggande tillväxt. Mer information finns på www.ikinvest.com.