IK säljer det holländska e-handelsföretaget Wehkamp

IK Investment Partners (”IK”, tidigare Industri Kapital) säljer Wehkamp till en grupp privata investerare. Wehkamp är marknadsledare inom e-handel i Nederländerna. IK behåller en minoritetspost i bolaget.

IK förvärvade Wehkamp och kredithanteringsföretaget Transfair i januari 2006 från det brittiska detaljhandelsföretaget GUS plc. Avsikten var att expandera och utveckla båda verksamheterna och dra fördel av IK:s erfarenhet inom distanshandel, konsumentkredit och inkassoverksamhet.

Wehkamps position som ledande e-handelsföretag har stärkts under IK:s ägarskap. Vid tidpunkten för IK:s investering var Wehkamps omsättning på nedgång. IK vände denna trend till en genomsnittlig tillväxttakt på över 5 procent per år och fördubblade rörelseresultatet. Verksamheten fortsätter att växa tack vare e-handelsmarknadens starka tillväxt. Wehkamp har vuxit till att bli det största och högst rankade e-handelsföretaget i Nederländerna.

Wehkamp bedriver e-handel på wehkamp.nl som nyligen delats upp i tre separata onlinebutiker: mode, hem och fritid, samt elektronik. Samtidigt har produktutbudet breddats och webbsidan utvecklats med den senaste tekniken för en ökad användarvänlighet i linje med Wehkamps varumärke. Wehkamp.nl har idag mer än 5 miljoner besökare per månad, varav 1,3 miljoner är återvändande kunder. Företaget mottar cirka 5 miljoner beställningar varje år och produktutbudet består av cirka 55 000 varor.

Wehkamps konsumentkreditverksamhet, som både riktar sig till Wehkamps kunder och till andra kunder, har lagts i ett separat bolag inom koncernen, Lacent. Under en ny och starkare ledningsgrupp har Lacents konsumentkreditportfölj vuxit ordentligt. Nya produkter under utveckling förväntas bidra till ytterligare tillväxt. Nu avyttras även Lacent som en del av den här transaktionen.
Enligt strategin som lades fast när IK förvärvade bolaget, avyttrade Wehkamp sitt kredithanteringsföretag Transfair till Lindorff, ett europeiskt kredithanteringsföretag, under 2007.

- Wehkamp har varit en mycket lönsam investering för IK. Omvandlingen av Wehkamp visar vår förmåga att öka tillväxten och genomföra omfattande operationella förbättringar hos våra portföljbolag. Wehkamp är nu redo för nästa steg, säger Kristiaan Nieuwenburg, partner på IK.

- Genom stödet från IK Investment Partners har vi lyckats utveckla bolagets verksamhet och organisation. Idag är Wehkamp.nl väl positionerade för att fånga tillväxtpotentialen på e-handelsmarknaden. Detta är en naturlig tidpunkt för en förändrad ägarstruktur, säger Paul Nijhof, vd för RFS Holland Holding.

Investerargruppen består av Ad Scheepbouwer, styrelsemedlem och minoritetsaktieägare i RFS, samt Wehkamps nuvarande ledning, Paul Nijhof och Berend van der Maat. Investerarna kommer att förvärva RFS Holland Holding B.V., Wehkamps holdingbolag.
Förvärvet kommer inte att innebära några förändringar av styrelsen och Ad Scheepbouwer kommer att fortsätta som styrelsemedlem. Rabobank är finansiär för transaktionen.

Leon van den Boom, styrelsemedlem i RFS, kommer att efterträda Kristiaan Nieuwenburg som styrelseordförande i RFS. Kristiaan Nieuwenburg förblir styrelseledamot.

Berörda fackföreningar har informerats om transaktionen och styrelsens arbetstagarrepresentanter har gett sitt godkännande.

För mer information:
Kristiaan Nieuwenburg, partner IK
Tel: + 44 20 730 44 300

Charlotte Laveson, informationschef IK
Tel: + 46 8 678 95 51

Paul Nijhof, vd, RFS Holland Holding B.V. och Wehkamp B.V.
Tel: + 31 384 973 457