IK2000-fonden säljer Suomen Lähikauppa Oy till Triton III

IK2000-fonden som förvaltas av IK Investment Partners ("IK"), Wihuri Oy och Osuuskunta Tradeka-yhtymä har tecknat avtal om att sälja Suomen Lähikauppa, Finlands ledande närbutikskedja och det tredje största dagligvaruföretaget i landet, till Triton III. De finansiella villkoren för affären offentliggörs inte.

Suomen Lähikauppa Oy driver närbutikskedjorna Siwa och Valintatalo. Under 2011 uppgick Suomen Lähikauppas omsättning till 1 miljard euro och bolaget hade en marknadsandel om 7,8% på den finska dagligvarumarknaden. Den nuvarande ägarstrukturen bildades i augusti 2005, då butikskedjorna i Tradeka Oy och Wihuris Ruokamarkkinat Oy slogs samman.

"Att få en ny ägare engagerad i bolaget är en verklig bekräftelse på framgångarna inom Suomen Lähikauppa Oy. Med den nya ägaren kommer vi att ytterligare kunna stärka rollen för närbutiksegmentet och erbjuda ett ännu mer attraktivt alternativ för konsumenterna i den koncentrerade finska dagligvarumarknaden. Viktigast av allt är att de finska konsumenterna kommer att gynnas av en ökad konkurrens", säger Ralf Holmlund, VD för Suomen Lähikauppa Oy.

"Vi vill tacka Suomen Lähikauppas personal för gott samarbete under de senaste 7.5 åren, och i synnerhet för de stora framsteg som åstadkommits under senare tid. På basen av de uppnådda resultaten har bolaget en stark grund för att fortsätta den positiva utvecklingen och vi ser detta därmed som en naturlig tidpunkt för en ägarförändring i bolaget. Vi önskar bolaget och personalen det bästa inför framtiden." säger Kristian Kemppinen, Partner på IK.
Transaktion är föremål för sedvanliga villkor, inklusive godkännande från konkurrensmyndigheterna.

För frågor:
Suomen Lähikappa Oy
Ralf Holmlund, VD
Tel: + 358 207 003200

Kristian Kemppinen, Partner
Charlotte Laveson, kommunikationschef
Tel: + 46 8 678 95 00

Om Suomen Lähikauppa Oy
Suomen Lähikauppa Oy är Finlands tredje största dagligvaruföretag med två nationella butikskedjor: Siwa och Valintatalo. Vi har 670 butiker, 5 300 anställda och nästan hela Finland som våra kunder. Under 2011 var bolagets omsättning 1 026 miljoner euro med en marknadsandel om 7,8%. De nuvarande ägarna av Suomen Lähikauppa Oy, med sina respektive aktieinnehav inom parentes, är IK Investment Partners (67,8%), Cooperative Tradeka Corporation (16,1%) och Wihuri Oy (16,1%).

IK Investment Partners (tidigare Industri Kapital) (”IK”) är ett europeiskt private equitybolag fokuserat på investeringar i tre regioner; Norden, Tyskland/CEE och Frankrike/Benelux. Sedan grundandet 1989 har IK:s fonder investerat cirka 5,6 miljarder euro i över 80 europeiska bolag. IK:s fonder investerar tillsammans med ledningen i medelstora företag som har stark förbättringspotential, och verkar inom professionella tjänster, omsorg, industri- och konsumentvarusektorerna. Den nuvarande portföljen omfattar 20 företag med en sammanlagd omsättning på nära 7,5 miljarder euro. För mer information: www.ikinvest.com