IK2007-fonden har tecknat avtal om att förvärva Actic

IK Investment Partners (”IK”) IK2007-fond har tecknat avtal om att förvärva Actic från fonder förvaltade av FSN Capital. Actic är ett ledande nordiskt friskvårdsföretag. Finansiella detaljer offentliggörs inte. Transaktionen är villkorad juridiska och regulatoriska godkännanden.

Actic har 143 anläggningar och ca 200 000 medlemmar i sex länder. De viktigaste marknaderna är Sverige, Norge och Tyskland. Actic har dessutom verksamhet i Finland, Island och Österrike. Företaget grundades 1981 i Sverige och köptes 2007 av FSN Capital.

Actic har en ledande position i Sverige och Norge, främst i små och medelstora städer, med ett väl utvecklat och etablerat koncept som passar alla, oavsett ålder. Företaget leds av VD Anders Carlson och dess försäljning var 575 miljoner kronor 2011.

”Vi ser fram emot att, tillsammans med IK, fortsätta att utveckla Nordens ledande friskvårdsföretag. Actics vision är att skapa ett friskare samhälle genom att inspirera och engagera alla människor till en bättre hälsa och ökat välmående genom träning och en bra livsstil. Nu får vi möjligheter att fortsätta att utveckla företaget i den riktningen, säger Anders Carlson, vd på Actic.

”Vi ser fram emot att stödja ledningen i arbetet med att utveckla verksamheten. Företaget har en stark affärsidé. Tillväxtmöjligheterna är tydliga, dels genom verksamhetsförbättringar och dels genom ett program för att rulla ut fler anläggningar”, säger Helena Stjernholm, partner på IK och rådgivare till IK2007-fonden.

För frågor kontakta:

Helena Stjernholm, Partner
Charlotte Laveson,
Tel: + 46 8 678 95 00

Actic AB
Anders Carlson, VD

Om Actic
Actic är ett av Nordens ledande friskvårdsföretag med ca 200 000 medlemmar på 143 träningsanläggningar. Actic finns på sex marknader, där Sverige är den största marknaden. Företagets vision är att skapa ett friskare samhälle genom att inspirera och engagera alla människor till en bättre hälsa och ökat välmående. Actic finns representerat i Sverige, Norge, Finland, Island, Tyskland och Österrike. Actic grundades i Sverige 1981. För mer information: www.actic.se

IK Investment Partners (tidigare Industri Kapital) (”IK”) är ett europeiskt private equitybolag fokuserat på investeringar i tre regioner; Norden, Tyskland/CEE och Frankrike/Benelux. Sedan grundandet 1989 har IK:s fonder investerat cirka 5,6 miljarder euro i över 80 europeiska bolag. IK:s fonder investerar tillsammans med ledningen i medelstora företag som har stark förbättringspotential, och verkar inom professionella tjänster, omsorg, industri- och konsumentvarusektorerna. Den nuvarande portföljen omfattar 20 företag med en sammanlagd omsättning på nära 7,5 miljarder euro. För mer information: www.ikinvest.com