Industri Kapital i exklusivitetsförhandling om avyttring av Ceva Santé Animale

Industri Kapital förhandlar om en försäljning av Ceva Santé Animale. Köpare är bolagets företagsledning och anställda i samverkan med en grupp investerare, däribland Euromezzanine och Natexis.

Industri Kapital förvärvade tillsammans med företagsledningen Ceva Santé Animale från PAI Partners 2003. Cevas försäljning har vuxit med nästan 60 procent till cirka 340 miljoner euro under de fyra år som Industri Kapital har varit ägare. Under samma period fördubblades Cevas vinst, mätt som EBITDA.

Bolagets starka utveckling är en följd av en stark organisk försäljningstillväxt baserad på omfattande satsningar på forskning och utveckling, i kombination med strategiska investeringar i nya produkter.

Cevas starka tillväxt har också påskyndats av en framgångsrik internationell förvärvsstrategi. Bolaget har genomfört sex förvärv sedan 2003, bland annat köptes det amerikanska bolaget Biomune 2005 vilket positionerade bolaget på den amerikanska marknaden.

Tack vare den goda utvecklingen i Ceva kommer Industri Kapital kunna räkna hem en totalavkastning på investeringen motsvarande nära 3,5 gånger investerat kapital. Inräknat den refinansiering som genomfördes i mars 2006 uppgår IRR för investeringen till över 40 procent.

Christopher Masek, Partner på Industri Kapital, säger: ”Vi är mycket nöjda med att ha fått bevittna, och bidra till, Cevas goda utveckling under vår tid som ägare. Samtidigt är vi glada över att ha nått en uppgörelse med Cevas ledning och anställda som innebär att de fortsätter att driva strategin vidare på egen hand. Bolaget har haft en stark organisk tillväxt sedan Industri Kapitals förvärv, vilket vi bidrog till genom att stödja en förstärkt FoU-strategi. Bolagets budget för forskning och utveckling har vuxit med 50 procent sedan vi gick in som ägare. Vi gratulerar bolagets ledning till den framgångsrikt genomförda förvärvsstrategin under de senaste tre åren.”

Philippe du Mesnil, VD för Ceva Santé Animale, säger: “Tack vare Industri Kapitals stöd har Ceva Santé Animale utvecklats snabbt under de senaste fyra åren. Bolaget kan nu på egen hand fortsätta på samma väg. Målet är att bli en av de ledande aktörerna inom marknaden för djurhälsoprodukter globalt. Nu tar ledning och anställda vid Cevas 37 dotterbolag runt om i världen ansvar för bolagets framtid genom att förvärva en majoritet av aktiekapitalet i Ceva Santé Animale i samverkan med fonderna Euromezzanine, Natexis Industrie och Natixis Investissement. Vi har tillsammans kommit överens om en utvecklingsplan för fortsatt värdeskapande under de närmaste sju åren. Ledorden för strategin är hållbarhet och delaktighet.”

Industri Kapital:
Christopher Masek, Partner