Industri Kapital säljer GARDENA till Husqvarna för 730 million euro

Husqvarna har ingått avtal med Industri Kapital om att förvärva 100 procent av GARDENA, Europas ledande tillverkare av trädgårdsutrustning. Affären är värd totalt 730 miljoner euro (cirka 6,5 miljarder kronor) och inkluderar skulder, aktieägarlån och pensionsåtaganden på 416 miljoner euro (cirka 3,7 miljarder kronor).

Gardena redovisade sitt bästa resultat någonsin pro forma för det brutna räkenskapsåret 2005/06 som avslutades 30 september. Försäljningen steg 7,2 % till 421,8 miljoner euro och rörelseresultatet (EBITDA) ökade 12,6% till 77,0 miljoner euro. GARDENA har huvudkontor i Ulm, Tyskland och 2 900 anställda.

Under IK:s ägarskap (sedan 2002) har GARDENA åter satt fokus på sin kärnverksamhet som bedrivs under varumärket GARDENA. Melnor och Adlus som inte hörde till kärnverksamheten har avyttrats. Man har också fokuserat på fortsatt internationalisering och åstadkommit tvåsiffrig tillväxt i södra och östra Europa. Produktportföljen har växt och distributionsnätet har förbättrats.
Detlef Dinsel, Partner på Industri Kapital sade; “Vi är väldigt nöjda med det starka resultat som GARDENA uppvisat under vårt ägande och som syns genom att rörelsemarginalen (EBITDA) ökat med mer än 8 procentenheter till 18 procent. GARDENA har också stärkt sin position som Europaledare inom trädgårdsutrustning, dragit fördel av starkt fokus på sin kärnverksamhet och samtidigt förbättrat sin effektivitet. GARDENA har varit en bra investering för oss vilket också visade sig i det stora intresse som funnits för GARDENA. När vi sökte en ny ägare till GARDENA lockades vi av de möjligheter till vidare utveckling av verksamheten som Husqvarna erbjuder och vi önskar GARDENA lycka till.”

Bengt Andersson, VD och koncernchef sade; ”GARDENA har byggt ett mycket starkt varumärke genom innovativa produkter och god kundservice. Samordningen av bolagens verksamheter skapar goda tillväxtmöjligheter för både GARDENAs och Husqvarnas produkter. Vi bedömer att efterfrågan på utrustning för bevattning kommer att ha en god utveckling framöver och ser detta produktområdet som en ny plattform för tillväxt.”

Martin Bertinchamp, vd på GARDENA sade; “GARDENA är ett växande och mycket lönsamt företag. Verksamheten har gjort stora framsteg de senaste åren och marknadspositionen i Tyskland och övriga Europa har stärkts ytterligare. Vi har också optimerat vår struktur och våra processer och förbättrat vår lönsamhet avsevärt. Jag är övertygad om att GARDENA tillsammans med Husqvarna kommer att fortsätta framgångarna till nytta för alla kunder, anställda och aktieägare.”
Transaktionen är villkorad av sedvanliga konkurrensprövningar.

Industri Kapital:
Detlef Dinsel, Partner

Charlotte Laveson, informationschef

GARDENA
Heribert Wettels, informationchef
Tel: +49 731 490-513

Husqvarna AB
Åsa Stenqvist, Senior Vice President Communications och Investor Relations

GARDENA:
GARDENA AG har huvudkontor i ULM i Tyskland, tillverkar högkvalitativ trädgårdsutrustning och finns representerat i fler än 80 länder världen över. Sortimentet omfattar de tre affärsområdena bevattning, trädgårdsredskap samt dammar och pumpar. Sedan starten 1961 har GARDENA på bara några årtionden utvecklats från ett litet handelsbolag till en världskänd tillverkare av intelligenta produkter och system för trädgårdsskötsel. Hemligheten bakom framgången finns i varumärkets nytänkande och konsekventa sortiment och marknadsföring. För mer information: www.gardena.com

Husqvarna
Husqvarna är världens största tillverkare av motorsågar, gräsklippare och andra bensindrivna trädgårdsprodukter som trimmare och lövblåsare, samt en av de största inom trädgårdstraktorer. Husqvarna är också en av de största tillverkarna i världen av kaputrustning för byggnads- och stenindustrierna. Produkterbjudandet omfattar utrustning för både konsumenter och professionella användare. Nettoomsättningen uppgick 2005 till 28,8 miljarder kronor. Det genomsnittliga antalet anställda var 11.700. För mer information: www.husqvarna.com