Minimax och Viking Group går samman för att skapa ett världsledande brandskyddsbolag

Samgåendet rekommenderas av Minimax majoritetsägare IK Investment Partners Tyska Minimax och amerikanska Viking Group meddelar idag att de två ledande företagen inom brandskyddssystem går samman. Transaktionen kommer att skapa ett ledande bolag med över en miljard euro i omsättning, 6 000 anställda och en global närvaro. Sammanslagningen innebär framför allt att bolaget kommer att kunna dra nytta av sina respektive styrkor för att förbättra produkt- och tjänsteutbudet för existerande och potentiella kunder runt om i världen.

Det sammanslagna företaget kommer att ha en fullt integrerad affärsmodell med ett kompletterande produkt- och tjänsteerbjudande för en stor mängd olika kundgrupper i olika branscher runt om i världen. Minimax är kända för att tillhandahålla installations- och servicetjänster, för sin tekniska förmåga samt för dess kompletta erbjudande av brandskyddssystem inklusive gasbaserade- och branddetekteringssystem medan Viking med sin teknik, produktionskapacitet och distributionsnätverk för sprinklers och relaterade produkter utgör ett av de ledande bolagen på marknaden. Bolaget kommer också att kunna dra nytta av den kompletterade geografiska täckningen dem emellan. – Under de två senaste åren har vi letat efter en tillverkare och distributör av brandskyddsprodukter. Viking är på alla avgörande punkter långt före sina konkurrenter. Detta samgående kommer att skapa en världsomspännande aktör med ett starkt produkt-, service- och distributionserbjudande baserat på Minimax fokus på installation, service samt sofistikerade icke-vattenburna produkter och Vikings fokus på produktion och distribution av högkvalitativa vattenburna sprinklers och sprinklersystem. Med de båda bolagens utökade möjligheter kommer det sammanslagna företaget att vara bättre positionerat att utnyttja potentialen inte bara på dess nuvarande marknader utan även på andra marknader runt om i världen, säger Klaus Hofmann, vd för Minimax. – Det finns många komplementära aspekter i detta samgående. Minimax är en utmärkt partner som möjliggör för Viking Group att erbjuda en utökad produktlinje av produkter som inte är vattenburna till våra kunder och betjäna fler marknader utanför Nordamerika. Vi är övertygade om att denna transaktion kommer att vara bra för kunder, anställda och ägare, säger Tom Groos, styrelseordförande för Viking Group. – Vi är väldigt nöjda med den utveckling som Minimax hittills genomgått. Genom det utökade tjänsteerbjudandet och större geografiska täckning har vi byggt upp Minimax till ett starkare bolag. Med denna sammanslagning blir det möjligt att skapa synergier baserade på möjligheter till korsförsäljning och att fortsätta genomföra vår konsolideringsstrategi för att på så sätt öka omsättningen och vinsten, säger Detlef Dinsel, managing partner på IK Investment Partners (IK). Den nuvarande vd:n för Minimax, Klaus Hofmann fortsätter som vd och den nuvarande styrelseordförande för Viking Group, Tom Groos, blir styrelseordförande för det nya bolagets så kallade Advisory Board. Transaktionen bygger på ett kombinerat kontant- och aktieerbjudande där existerande aktieägare också kommer att bli aktieägare i det nya bolaget med IK som största aktieägare. Det nya bolaget kommer att ha sitt huvudkontor i Bad Oldesloe i Tyskland. Transaktionen är villkorad av sedvanliga myndighetsprövningar och förbehåll och beräknas kunna slutföras vid årsskiftet. Clifford Chance och Hengeler Mueller har agerat som legala rådgivare åt IK och Minimax. Citigroup har varit Viking Groups finansiella rådgivare och Jones Day LLP har varit Viking Groups legala rådgivare.