Henrik Eklund bekräftas som VD för Ikano Bank

Efter en tid som tillförordnad VD har Ikano Bank ABs styrelse nu beslutat att Henrik Eklund får rollen på permanent basis.

”Sedan han blev tillförordnad VD för Ikano Bank i januari har Henrik visat stort engagemang i skapandet av en värderingsstyrd och resultatinriktad företagskultur,” säger Ikano Banks styrelseordförande Mats Håkansson. ”Hans driv har varit nyckeln till att hitta och implementera initiativ som sänker våra kostnader, samtidigt som vi behållit fokus på att bli en mer konkurrenskraftig bank med växande intäkter.”

”Henrik har gjort ett fantastiskt jobb i det pågående arbetet med att skapa en effektiv verksamhet och en organisation med tydlig rollfördelning. Vi uppskattar hans engagemang, känsla för detaljer, energi och ledarskap,” fyller Ikanogruppens VD Lars Thorsén i.

Henrik började på Ikano Bank som Chief Operating Officer i maj 2018. Han blev tillförordad VD i början av 2019 och bekräftades som VD av Ikano Banks styrelse den 4:e juni.

För pressförfrågningar, vänligen kontakta
Marie Gällstad, Head of Group Communications
Marie.Gallstad@group.ikano

Ikano Bank AB (publ) erbjuder enkla och förmånliga lån och sparprodukter till privatkunder, säljstödstjänster till detaljhandelsföretag samt leasing och fakturaköpslösningar till företagskunder. Ikano Bank finns i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Storbritannien, Polen, Tyskland samt Österrike.

Om Ikano Group
Ikano är en internationell företagsgrupp med verksamheter inom bank, försäkring, tillverkning, bostad och detaljhandel. Ikanogruppen grundades 1988 och ägs av familjen Kamprad.