Ikano Bank AB (publ) Bokslutskommuniké 2013

God tillväxt och finansiell stabilitet

”2013 var ett viktigt år för Ikano Bank. Vi ökade vår affärsvolym med 11 procent jämfört med 2012, trots en svag ekonomisk tillväxt på flera viktiga marknader. Ökningen kom främst från vårt förvärv i Storbritannien samt från en stark efterfrågan på företagsfinansiering generellt. Rensat för förvärvet samt justerat för struktur- och redovisningseffekter ökade vår utlåning inklusive leasing med drygt tre procent. Rörelseresultatet blev lägre än föregående år vilket förklaras till största del av bytet av redovisningsvaluta i början av året, lägre avkastning på likviditetsportföljen samt av investeringar i ett utvecklingsprogram för ökad effektivitet och kundnytta. Ikano Bank är finansiellt starkt med god likviditet och bra kapitalnivåer. Min bedömning är att hushållens konsumtionsvilja kommer att öka gradvis under 2014, vilket är positivt för efterfrågan inom Privat och Säljfinans men även inom Företag väntas fortsatt god efterfrågan.”

Stefan Nyrinder, Verkställande direktör, Ikano Bank AB (publ)

Resultat för helåret 2013

• Affärsvolymen ökade med 11 procent till 38 918 mSEK (35 085)
  • Utlåningen, inklusive leasing, ökade med 25 procent till 19 830 mSEK (15 839)
  • Inlåning från allmänheten steg med 2 procent till 14 084 mSEK (13 847)
  • Rörelseresultatet sjönk till 433 mSEK (520)
  • Räntenettot steg med 18 procent till 1 081 mSEK (915)
  • Avkastning på eget kapital sjönk till 12,8 procent (17,8) till följd av det lägre rörelseresultatet och ett högre eget kapital
  • Kärnprimärkapitalrelationen enligt Basel II uppgick till 14,0 procent (13,5) och den totala kapitaltäckningsgraden enligt Basel II uppgick till 16,7 procent (16,5)
  • Likviditetsreserven uppgick till 2 275 mSEK och den totala likviditetsportföljen uppgick till 2 959 mSEK

Utblick för 2014: Tillväxten inom Privat och Säljfinans förväntas öka gradvis. Inom Företag förväntas en fortsatt god tillväxt. Bankens kostnader påverkas även 2014 av investeringar i ökad effektivitet och kundnytta.

Ikano Banks bokslutkommuniké finns tillgänglig på bolagets hemsida:
www.ikanobank.se/OmIkanoBank_EkonomiskInformation
Informationen är sådan som Ikano Bank AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 februari kl. 08.00.

Stefan Nyrinder, VD Tel: +46 705 86 84 14
Janice Söderholm Kvist, CFO Tel: +46 706 67 04 80