Ikano Bank AB (publ) Bokslutskommuniké 2020

”2020 är det första året i vår tvåårs-strategi där vi lägger grunden för den nya banken. Arbetet går helt enligt plan. Målet med vår transformering är att bli mer relevanta för våra kunder, fortsätta verka för ett hållbart samhälle och vara en attraktiv arbetsgivare.
    Men 2020 är året när allt ställdes på ända och många saker vi tagit för givet förändrades helt. Det är också året då vi på Ikano Bank är inne i vår största transformation någonsin. Med engagerade medarbetare och innovativa lösningar lanserar vi en ny plattform som gör oss till en fullt digitaliserad, enkel och omhändertagande bank för de många människorna.”

Henrik Eklund, verkställande direktör, Ikano Bank AB (publ)

Resultat för helåret 2020

• Affärsvolymen uppgick till 60 968 mSEK (63 887)
  • Utlåningen, inklusive leasing, uppgick till 34 745 mSEK (37 929)
  • Inlåning från allmänheten uppgick till 26 223 mSEK (25 958)
  • Rörelseresultat före kreditförluster minskade med 10,4 procent till 799 mSEK (891)
  • K/I-talet före kreditförluster var 70,2 procent (69,6)
  • Rörelseresultatet sjönk till 23 mSEK (189) och påverkades av ökade reserver för kreditförluster
  • Resultatet påverkas positivt av minskade kostnader, -4,7 procent
  • Räntenettot minskade med 5,5 procent till 1 867 mSEK (1 944)
  • Årets resultat efter skatt påverkades negativt, av skatt på valutakurseffekter vid omräkning av filialer, och uppgick till -167 mSEK (465): Jämförelsen störs även av föregående års upplösning av obeskattade reserver om 281 mSEK
  • Avkastningen på eget kapital sjönk till 0,3 procent (2,5)
  • Den totala kapitalrelationen är den samma som Kärnprimärkapitalrelationen, vilken uppgick till 16,9 procent (15,4)
  • Likviditetsreserven uppgick till 3 073 mSEK (3 053) och den totala likviditetsportföljen uppgick till 6 246 mSEK (6 038)

Resultat för andra halvåret 2020

• Rörelseresultatet ökade med 14,4 procent till 104 mSEK (90) Jämförelsen påverkas positivt av minskade reserver för kreditförluster
  • Räntenettot minskade med 7,4 procent till 901 mSEK (972)
  • Avkastning på eget kapital för andra halvåret uppgick till 2,7 procent (2,4)

Utblick för 2021

• Omfattande investeringar görs för att effektivisera och förbättra bankens konkurrenskraft. Målet är att på sikt bli en fullt digitaliserad bank för de många människorna vilket även förväntas skapa förutsättningar för ett förbättrat resultat framöver.
  • Ingka-koncernen avser att bli delägare i banken som idag är helägt av Ikano S.A. Affären kommer efter godkännande av berörda tillståndsmyndigheter att slutföras genom en riktad nyemission. Ett närmare samarbete med Ingka skapar möjligheter för banken att ytterligare accelerera sin transformation och göra finansiella tjänster tillgängliga för fler av de många människorna.
  • Den globala pandemin förväntas fortsatt få påverkan på resultatet.

För definitioner av nyckeltal som används för att beskriva bankens verksamhet se bankens årsredovisning för 2019 som finns på bankens hemsida www.ikanobank.se/om-banken/ekonomisk-information. Jämförelsetal inom parantes avser motsvarande period föregående år om inget annat anges.

Informationen är sådan som Ikano Bank AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 februari 2021 kl 11.00.

Ikano Banks delårsrapport finns tillgänglig på bankens hemsida: www.ikanobank.se/om-banken/ekonomisk-information.

Henrik Eklund, vd eller Pontus Sardal, CFO

email: communication@ikano.se

Ikano Bank AB (publ) skapar möjligheter för en bättre vardag genom att erbjuda enkla, schyssta och prisvärda tjänster, för en sund ekonomi för de många människorna. Vårt erbjudande inkluderar spar-, och låneprodukter för konsumenter, säljsupport för handlare samt leasing och factoring lösningar för företag. Vi är verksamma i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Storbritannien, Polen, Tyskland och Österrike, och är en del av Ikano. Ikano är en internationell grupp av företag med verksamheter inom bank, bostad, tillverkning, försäkring, analys och detaljhandel. Ikanogruppen grundades 1988 och ägs av familjen Kamprad.