Ikano Bank AB (publ) Bokslutskommuniké 2022

En ny bank växer fram

”Vi är på god väg att uppfylla vårt långsiktiga mål att stärka bankens kommersiella relevans. Vårt omfattande förändringsarbete genomförs för att öka kundnöjdhet, tillväxt och lönsamhet, ett arbete som accelererats ytterligare sedan Ingka steg in som delägare under sommaren 2021. Steg för steg ökar digitaliseringen och jag är glad att konstatera att vi levererar enligt plan och samtidigt lyckats hålla kunden i fokus.”

Henrik Eklund, verkställande direktör, Ikano Bank AB (publ)

Utlåning inklusive leasing i mSEK          Inlåning från allmänheten i mSEK

Rapporten i sin helhet finns tillgänglig på bankens hemsida: www.ikanobank.se/om-banken/ekonomisk-information.

Informationen är sådan som Ikano Bank AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 februari 2023 kl 11.00.

Henrik Eklund, VD

email: communication @ikano.se

Ikano Bank skapar möjligheter för en bättre vardag genom att erbjuda enkla, schyssta och prisvärda tjänster, för en sund ekonomi för de många människorna. Vårt erbjudande inkluderar spar- och låneprodukter för konsumenter, säljsupport för handlare och leasing- och factoring för företag. Vi är verksamma i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Storbritannien, Polen, Tyskland och Österrike. Ikano Bank är en del av Ikanogruppen som äger 51 procent av Ikano Bank. Ingka Group, den största IKEA-återförsäljaren som representerar cirka 90 % av IKEAs detaljhandelsförsäljning och driver IKEAs försäljningskanaler under franchiseavtal med Inter IKEA Systems B.V., äger de återstående 49 % av banken. Ikano Banks huvudkontor ligger i Malmö och företaget är registrerat i Älmhult där verksamheten en gång grundades.