Ikano Bank AB (publ) Bokslutskommuniké 2023

”Under 2023 har vi fortsatt att leverera på vår flerårsplan för lönsam tillväxt och är på god väg i utvecklingen att bli en helt digital bank, med ännu bättre möjlighet att erbjuda enkla finansiella tjänster som passar de många människornas och företagens behov.”

Henrik Eklund, verkställande direktör, Ikano Bank AB (publ)

Andra halvåret 2023

• Resultat före kreditförluster ökade till 234 mSEK (151), främst förklarat av högre rörelseintäkter.
  • Räntenettot exklusive leasing ökade till 1 085 mSEK (1 018) till följd av förbättrade marginaler.
  • Provisionsnettot minskade till 148 mSEK (172). Minskningen förklaras främst av högre kostnader för kundansökningar.
  • Det samlade leasingnettot ökade till 187 mSEK (177) till följd av stigande marginaler.
  • Kreditförlusterna uppgick till 384 mSEK (335). Ökningen förklaras av det makroekonomiska läget på de marknaderna där Ikano Bank bedriver sin verksamhet.
  • Rörelseresultatet uppgick till -150 mSEK (-184).

Helåret 2023

• Resultat före kreditförluster ökade till 451 mSEK (307) till följd av högre rörelseintäkter.
  • Räntenettot exklusive leasing ökade till 2 176 mSEK (1 965).
  • Provisionsnettot minskade till 288 mSEK (299).
  • Det samlade leasingnettot ökade marginellt till 361 mSEK (359).
  • Kreditförlusterna uppgick till 754 mSEK (633), till stor del beroende på det makroekonomiska läget.
  • Rörelseresultatet uppgick till -303 mSEK (-337).

För definitioner av nyckeltal som används för att beskriva bankens verksamhet se bankens årsredovisning för 2022 sid. 70 som finns på bankens hemsida: www.ikanobank.se/om-banken/ekonomisk-information

Utlåning inklusive leasing i mSEK

Inlåning från allmänheten i mSEK

Rapporten i sin helhet finns tillgänglig på bankens hemsida: www.ikanobank.se/om-banken/ekonomisk-information.

Informationen är sådan som Ikano Bank AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappers-marknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 februari 2024 kl 11.00.

Henrik Eklund, VD

email: communication @ikano.se

Ikano Bank skapar möjligheter för en bättre vardag genom att erbjuda enkla, schyssta och prisvärda tjänster, för en sund ekonomi för de många människorna. Vårt erbjudande inkluderar spar- och låneprodukter för konsumenter, säljsupport för handlare och leasing- och factoring för företag. Vi är verksamma i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Storbritannien, Polen, Tyskland och Österrike. Ikano Bank är en del av Ikanogruppen som äger 51 procent av Ikano Bank. Ingka Group, den största IKEA-återförsäljaren under franchiseavtal med Inter IKEA Systems B.V., äger de återstående 49 % av banken. Ikano Banks huvudkontor ligger i Malmö och företaget är registrerat i Älmhult där verksamheten en gång grundades.