Ikano Bank AB (publ) Delårsrapport 2020-06-30

Arbetet att förnya banken fortsätter

”Transformation fortsätter med full styrka, och har påskyndats ytterligare på grund av Covid-19. Syftet är att radikalt förnya banken för att kunna ta hand om våra kunder än bättre och förbättra kostnads/inkomstkvoten. Det sker genom att ytterligare digitalisera och effektivisera verksamheten, skapa bättre tillväxtmöjligheter med moderna och internationellt skalbara system, minska kostnaderna samt öka kundnöjdheten.
    Kombinationen av omfattande investeringar i vår transformation samt effekten av en global pandemi påverkar dock vårt halvårsresultat, som redan efter flera år av svag lönsamhet är lågt. Tillsammans motiverar detta med all tydlighet varför den pågående transformationen är så nödvändig, nämligen att vår lönsamhet måste förbättras för att kunna växa affären och serva våra kunder än bättre.
    Med förbättrad kundupplevelse och digitala processer, vårt ett kundlöfte på schyssta villkor, skickliga och engagerade medarbetare och en förtydligad affärsstrategi ser vi goda affärsmöjligheter framöver.

Henrik Eklund, verkställande direktör, Ikano Bank AB (publ)

Resultat för första halvåret 2020
(jämförelsetal inom parantes avser 30 juni 2019 om inget annat anges)

• Affärsvolymen uppgick till 61 584 mSEK (63 622)
  • Utlåningen, inklusive leasing, uppgick till 35 534 mSEK (37 369)
  • Inlåning från allmänheten uppgick till 26 050 mSEK (26 253)
  • Rörelseresultatet före kreditförluster uppgick till 387 mSEK (431)
  • Räntenettot uppgick till 936 mSEK (971)
  • Kärnprimärkapitalrelationen ökade till 17,1 procent (15,3) och den totala kapitalrelationen till 19,6 procent (17,6)
  • Likviditetsreserven ökade till 2 788 mSEK (2 352) och den totala likviditetsportföljen uppgick till 5 617 mSEK (5463)
  • Kreditförlusterna uppgick till 468 mSEK (332)

Utblick för resterande del av 2020
Covid-19-pandemin har drabbat världen och naturligtvis påverkas även vår verksamhet. Kortsiktigt ser vi en nedgång i intäktsmassan samt ökade reserveringar för förväntade framtida kreditförluster som en direkt effekt av pandemin. Ikano Bank har en stark finansiell ställning med goda marginaler när det gäller likviditet och kapital. Vi ser också framöver stora effekter av det förbättringsarbete som pågår genom vår genomgripande transformation som påskyndats ytterligare på grund av Covid-19. Med nya digitala processer och förbättrad kundupplevelse, engagerade medarbetare, en uppdaterad strategi och ett kundlöfte på schyssta villkor, ser vi goda affärsmöjligheter framöver.

För definitioner av alternativa nyckeltal som används för att beskriva bankens verksamhet se bankens årsredovisning för 2019 som finns på bankens hemsida: www.ikanobank.se/om-banken/ekonomisk-information.

Informationen är sådan som Ikano Bank AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 augusti 2020 kl 11.30.

Ikano Banks delårsrapport finns tillgänglig på bankens hemsida: www.ikanobank.se/om-banken/ekonomisk-information.

Henrik Eklund, vd eller Pontus Sardal, CFO
email: communication@ikano.se

Ikano Bank erbjuder enkla och förmånliga lån och sparprodukter till privatkunder, säljstödstjänster till detaljhandelsföretag samt leasing och fakturaköpslösningar till företagskunder. Ikano Bank finns i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Storbritannien, Polen, Tyskland samt Österrike, och är en del av Ikanokoncernen. Ikano är en internationell grupp av företag med verksamheter inom bank, bostad, tillverkning, försäkring, analys och detaljhandel. Ikanogruppen grundades 1988 och ägs av familjen Kamprad.