Ikano Bank AB (publ) Delårsrapport 2023-06-30

”Tillsammans genomför vi en omfattande förändring för att skapa en kommersiellt relevant bank med lönsam tillväxt, där vi hjälper våra kunder med enkla banktjänster. Det handlar om en teknisk, organisatorisk och kulturell förändring av Ikano Bank och vår transformation fortsätter med full kraft. Samtidigt lever vi i oroliga och utmanande tider, med stigande inflation, högre räntor och inte minst kriget i Ukraina, vilket ytterligare förstärker behovet av enkla banktjänster för de många människorna. Investeringarna som tyngt vårt resultat de senaste åren stärker vår underliggande verksamhet och kommer att innebära en ökad lönsamhet de kommande åren.”

Henrik Eklund, verkställande direktör, Ikano Bank AB (publ)

Resultat för första halvåret 2023

(jämförelsetal inom parentes är för första halvåret 2022 för resultaträkningstal och per 31 december 2022 för balansräkningstal)

• Resultat före kreditförluster ökade till 217 mSEK (156), främst förklarat av högre ränteintäkter.
  • Räntenettot ökade till 920 mSEK (901), till följd av ökade utlåningsvolymer och förbättrade marginaler.
  • Provisionsnettot ökade till 140 mSEK (127), främst förklarat av lägre provisionskostnader relaterade till utlåning.
  • Det samlade leasingnettot minskade till 174 mSEK (182) till följd av minskade marginaler.
  • Rörelsekostnader ökade till 3 015 mSEK (2 897) främst på grund av ökade allmänna administrationskostnader kopplade till bankens pågående transformation.
  • Kreditförlusterna uppgick till 370 mSEK (298). Ökningen förklaras av det makroekonomiska läget på de marknaderna där Ikano Bank bedriver sin verksamhet.
  • Rörelseresultatet uppgick till -153 mSEK (-154).

Ikano Banks delårsrapport i sin helhet finns tillgänglig på bankens hemsida: www.ikanobank.se/om-banken/ekonomisk-information.

Informationen är sådan som Ikano Bank AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 augusti 2023 kl 11.00.

Henrik Eklund, VD

email: communication @ikano.se

Ikano Bank skapar möjligheter för en bättre vardag genom att erbjuda enkla, schyssta och prisvärda tjänster, för en sund ekonomi för de många människorna. Vårt erbjudande inkluderar spar- och låneprodukter för konsumenter, säljsupport för handlare och leasing- och factoring för företag. Vi är verksamma i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Storbritannien, Polen, Tyskland och Österrike. Ikano Bank är en del av Ikanogruppen som äger 51 procent av Ikano Bank. Ingka Group, den största IKEA-återförsäljaren under franchiseavtal med Inter IKEA Systems B.V., äger de återstående 49 % av banken. Ikano Banks huvudkontor ligger i Malmö och företaget är registrerat i Älmhult där verksamheten en gång grundades.