Ikano Bank AB (publ) delårsrapport 2024-06-30

”Vårt omfattande förändringsarbete för att bygga en effektivare bank fortsätter. Genom ett fantastiskt engagemang från våra medarbetare och betydande IT-investeringar förbättras kundupplevelsen, vilket lägger grunden för god tillväxt. Samtidigt är det ett intensivt arbete i en osäker och ekonomiskt utmanande omvärld. Ingkas beslut att köpa resterande andel i banken stärker tillväxtmöjligheterna ytterligare framåt och är ett kvitto på att det vi har gjort hittills är rätt.”

Henrik Eklund, verkställande direktör, Ikano Bank AB (publ)

Resultat för första halvåret 2024

(jämförelsetal inom parentes är för första halvåret 2023 för resultaträkningstal
och per 31 december 2023 för balansräkningstal)

• Resultat före kreditförluster minskade till 131 mSEK (217), främst förklarat av lägre räntenetto samt ökade kostnader.
  • Räntenettot exklusive leasing minskade till 1 024 mSEK (1 091), till följd av lägre volymer.
  • Provisionsnettot minskade till 133 mSEK (140), på grund av lägre provisionsintäkter relaterade till utlåning.
  • Det samlade leasingnettot uppgick till 178 mSEK (174).
  • Rörelsekostnader ökade till 3 091 mSEK (3 015).
  • Kreditförlusterna ökade till 413 mSEK (370), främst förklarat av ökade kreditförluster i bankens företagslåneportfölj.
  • Rörelseresultatet uppgick till -282 mSEK (-153).
kSEK jan-jun 2024 jan-jun 2023 jan-dec 2023
Rörelseintäkter 3 222 126 3 231 500 6 551 927
varav Räntenetto exklusive leasing 1 023 597 1 090 731 2 175 754
varav Provisionsnetto 132 759 140 163 288 391
varav Leasingintäkter 2 132 104 2 086 237 4 245 428
Rörelsekostnader före kreditförluster -3 090 703 -3 014 503 -6 100 776
Resultat före kreditförluster 131 423 216 997 451 151
Kreditförluster, netto -413 004 -369 763 -754 048
Rörelseresultat -281 581 -152 766 -302 897
Nyckeltal jan-jun 2024 jan-jun 2023 jan-dec 2023
Kärnprimärkapitalrelation 23,7% 25,2% 25,2%
Räntabilitet på eget kapital neg. neg. neg.
K/I-tal före kreditförluster 0,91 0,85 0,85
Kreditförlustnivå 2,3% 2,0% 2,1%

För definitioner av nyckeltal som används för att beskriva bankens verksamhet se bankens årsredovisning för 2023 s.73 som finns på bankens hemsida: www.ikanobank.se/om-banken/ekonomisk-information

Utlåning inklusive leasing i mSEK Inlåning från allmänheten i mSEK

Rapporten i sin helhet finns tillgänglig på bankens hemsida: www.ikanobank.se/om-banken/ekonomisk-information.

Informationen är sådan som Ikano Bank AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappers-marknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 augusti 2024 kl 11.00.

Henrik Eklund, VD tel: 010-330 40 00
email: communication @ikano.se

Ikano Bank skapar möjligheter för en bättre vardag genom att erbjuda enkla, schyssta och prisvärda tjänster, för en sund ekonomi för de många människorna och företagen. Erbjudandet inkluderar spar- och låneprodukter för konsumenter, säljsupport för handlare samt leasing- och factoringtjänster för företag. Ikano Bank har verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Storbritannien, Polen, Tyskland och Österrike och är en del av Ikanogruppen som äger 51 procent av banken. Ingka Group, den största IKEA-återförsäljaren under franchiseavtal med Inter IKEA Systems B.V., äger de återstående 49 % av banken. Ikano Banks huvudkontor ligger i Malmö och företaget är registrerat i Älmhult där verksamheten en gång grundades.