Ikano Bank börjar 2019 med att utse ny vd

Ikano Banks styrelse har utsett Henrik Eklund, Ikano Banks nuvarande Chief Operations Officer, som tillförordnad vd från och med idag den 7 januari.

Henrik började på Ikano Bank som Chief Operations Officer (COO) i maj 2018. Innan dess var han COO på Resurs Bank och ansvarig för kundserviceavdelningen och etableringen av ett mer säljdrivet kundcenter. Henrik har en gedigen bankerfarenhet från sin tid på Resurs Bank, och har med sig ett entreprenörsdriv och kunskap om e-handel från sina år på CDON.

Mats Håkansson, styrelseordförande för Ikano Bank, säger:
”Efter en grundlig, extern rekryteringsprocess bestämde vi oss för att utse Henrik då vi ser honom som rätt person för jobbet, men eftersom han är relativt ny inom Ikano, utnämns han initialt till tillförordnad vd för att få en smidigare överlämning. Han är jordnära, energisk och visar starkt ledarskap som passar Ikanos företagskultur och värderingar. Vi är övertygade om att han med framgång kommer att fortsätta arbetet med att öka tempot i bankens förändringsarbete.”

”Jag vill tillsammans med mina kollegor fortsätta att bygga framtidens bank för våra kunder. Vi fortsätter förändringsarbetet baserat på vår långsiktiga strategi och arbetet som vi påbörjade i höstas för att öka tempot. Ikanos varumärke är starkt och vi har ett fantastiskt fundament med vår kultur och värderingar. Liksom många finansiella bolag och banker har vi fortfarande en del arbete kvar för att hitta rätt väg i en bransch i konstant förändring. Jag är glad att ta mig an denna utmaning tillsammans med alla kollegor på banken!" säger Henrik Eklund.

För mer information:
Marie Gällstad, Head of Ikano Group Communications
marie.gallstad@group.ikano +352 691 488 320

Ikano Bank erbjuder enkla och förmånliga lån och sparprodukter till privatkunder, säljstödstjänster till detaljhandelsföretag samt leasing och fakturaköpslösningar till företagskunder. Ikano Bank finns i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Storbritannien, Polen, Tyskland samt Österrike.

Inom Ikano drivs vi av visionen att skapa möjligheter för en bättre vardag.
Vi är en internationell företagsgrupp med verksamheter inom bank, bostad, detaljhandel, försäkring och produktion.
Ikanogruppen grundades 1988 och ägs av familjen Kamprad.
Vårt uppdrag är att förenkla de många människornas liv så att de kan fokusera på att leva. Vi gör detta genom att arbeta tillsammans för att erbjuda enkla och meningsfulla lösningar på schyssta villkor som skapar värde för våra kunder.
Läs mer om oss på group.ikano