Ikano Bank har ingått avtal om förvärv av dansk konsumentlåneportfölj värd 2 miljarder

Ikano Bank AB (publ) har ingått avtal om att förvärva Basisbank A/S konsumentlåneportfölj värd cirka 2 miljarder DKK (270 miljoner EUR) i bokfört värde.

Förvärvet är föremål för myndighetsgodkännanden och beräknas växa Ikano Banks konsumentlåneverksamhet i Danmark avsevärt då Basisbanks lånebok utgör nästan 10 procent av nischmarknaden för konsumentfinansiering på 25 miljarder DKK. Detta ligger väl i linje med Ikano Banks tillväxtstrategi och passar väl in i bankens ambitiösa förändringsresa.

"Vi är på en spännande transformationsresa och ser fram emot att välkomna närmare 75 000 nya kunder till banken", säger Henrik Staulund, landschef Ikano Bank, Danmark.

Ikano Bank är på en resa för att bli en fullt digitaliserad, hållbar bank. Under våren 2021 lanserades första produkten på bankens nya teknologiplattform. Det är en digital lånetjänst som i samarbete med Ikea erbjuds på den brittiska marknaden där kunder kan ansöka och få lån godkända på ett smidigare sätt. Som en av delägarna i fintech-bolaget Borgo ser banken även fram emot att snart kunna erbjuda bolån till sina kunder i Sverige igen. Under de kommande åren kommer Ikano Bank att fortsätta utveckla och lansera nya finansiella tjänster på fler marknader.

Jessica Svantesson, Chief Commercial Officer, Ikano Bank kommenterar: ”Vi ser fram emot att stötta fler av de många människorna på den danska marknaden. Vi investerar i nya digitala lösningar för att leverera på vår strategi att bli en digital, hållbar bank med god relevans på marknaden.”

Förvärvet är föremål för myndighetsgodkännanden från svenska respektive danska finansinspektionen och förväntas avslutas i början av nästa år. Ikano Bank kommer att arbeta tillsammans med Basisbank för att överföra kundkonton och säkerställa en fortsatt hög servicenivå.

”Vi är nöjda med transaktionen och särskilt glada över att sälja konsumentlåneportföljen till Ikano Bank som kommer att fortsätta ge den goda service som våra kunder är vana vid att få”, säger Tom Rattleff, vd Basisbank A/S.

Detta är information som Ikano Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande kl 09.15 den 27 oktober, 2021.

Katarina Erichs Emilson, Head of Communications

Henrik Staulund, Country Manager Denmark

Jessica Svantesson, Chief Commercial officer

Tel: +46 (0)10 330 0003, Email: communication @ikano.se

Ikano Bank skapar möjligheter för en bättre vardag genom att erbjuda enkla, schyssta och prisvärda tjänster, för en sund ekonomi för de många människorna. Vårt erbjudande inkluderar spar- och låneprodukter för konsumenter, säljsupport för handlare och leasing- och factoring för företag. Vi är verksamma i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Storbritannien, Polen, Tyskland och Österrike. Ikano Bank är en del av Ikanogruppen som äger 51 procent av banken. Ingka Group, en strategisk partner i IKEAs franchisesystem som driver över 378 IKEA-varuhus i 31 länder, äger resterande 49 procent av banken. Ikano Banks huvudkontor ligger i Malmö och företaget är registrerat i Älmhult där verksamheten en gång grundades.