Ikano Bank slutför förvärv av svensk konsumentlåneportfölj värd 3,4 miljarder kronor

Ikano Bank AB (publ) har efter godkännande från relevanta myndigheter slutfört förvärvet av Nordnet Bank AB:s konsumentlåneportfölj, vilket offentliggjordes den 19 april 2024. Köpeskillingen uppgår till cirka 3,5 miljarder kronor.

Förvärvet ligger väl i linje med bankens tillväxtstrategi och ger en betydande ökning av bankens konsumentlåneaffär i Sverige. Köpeskillingen uppgår till cirka 3,5 miljarder kronor vilket motsvarar 101,6 procent av överlåten volym. Utlånad volym uppgår per den 30 september till cirka 3,4 miljarder kronor och antalet kunder uppgår per den 30 september till cirka 23 000 stycken.

”Idag välkomnar vi 23 000 nya kunder till banken. Tillsammans med Nordnet kommer vi att arbeta för att säkerställa en fortsatt hög servicenivå för alla berörda kunder. Vårt mål är att fortsätta växa och vi ser fram emot att erbjuda våra tjänster till ännu fler kunder på den svenska marknaden”, säger Louise von Scheven, Chief Commercial Officer B2C på Ikano Bank.

Ikano Bank är på god väg i utvecklingen att bli en helt digital bank, med ännu bättre möjlighet att erbjuda enkla finansiella tjänster till schyssta villkor som passar de många människornas och företagens behov. I centrum för bankens transformation står digital utveckling och utfasning av gamla system som gör det möjligt att kostnadseffektivt återanvända kunskap och lansera produkter på nya marknader med kundens behov i fokus.

Vinge agerade legal rådgivare till Ikano Bank. Nordea Bank Abp, filial i Sverige agerade finansiell rådgivare och Cederquist legal rådgivare till Nordnet.

Louise von Scheven, Chief Commercial Officer B2C, Ikano Bank

Katarina Erichs Emilson, Head of Communications, Ikano Bank

Email communication@ikano.se

Ikano Bank skapar möjligheter för en bättre vardag genom att erbjuda enkla, schyssta och prisvärda tjänster, för en sund ekonomi för de många människorna och företagen. Erbjudandet inkluderar spar- och låneprodukter för konsumenter, säljsupport för handlare samt leasing- och factoringtjänster för företag. Ikano Bank har verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Storbritannien, Polen, Tyskland och Österrike och är en del av Ikanogruppen som äger 51 procent av banken. Ingka Group, den största IKEA-återförsäljaren under franchiseavtal med Inter IKEA Systems B.V., äger de återstående 49 % av banken. Ikano Banks huvudkontor ligger i Malmö och företaget är registrerat i Älmhult där verksamheten en gång grundades.