Ikano Bank slutför förvärvet av dansk konsumentlåneportfölj

Ikano Bank AB (publ) har slutfört förvärvet av Basisbank A/S konsumentlåneportfölj som offentliggjordes den 27 oktober 2021. Förvärvet var villkorat av myndighetsgodkännanden från svenska respektive danska finansinspektionen, vilka godkännanden nu erhållits.

Förvärvet ger en avsevärd ökning av Ikano Banks konsumentlåneverksamhet i Danmark och ligger väl i linje med bankens tillväxtstrategi och ambitiösa förändringsresa.

Ikano Bank arbetar tillsammans med Basisbank för att överföra kundkonton och säkerställa en fortsatt hög servicenivå.

”Tillsammans med Basisbank och deras medarbetare har vi gjort allt för att säkerställa en så bra övergång för kunderna som möjligt. Vi är också glada över att välkomna flera duktiga medarbetare från Basisbank till oss, så att vi kan fortsätta att serva våra nya kunder på bästa möjliga sätt,” säger Henrik Staulund, Commercial Manager Ikano Bank, Danmark.

För ytterligare information om förvärvet, se börsmeddelande den 27 oktober 2021:

Ikano Bank har ingått avtal om förvärv av dansk konsumentlåneportfölj värd 2 miljarder

Katarina Erichs Emilson, Head of Communications

Henrik Staulund, Commercial Manager Denmark

Tel: +46 (0)10 330 0003, Email: communication @ikano.se

Ikano Bank skapar möjligheter för en bättre vardag genom att erbjuda enkla, schyssta och prisvärda tjänster, för en sund ekonomi för de många människorna. Vårt erbjudande inkluderar spar- och låneprodukter för konsumenter, säljsupport för handlare och leasing- och factoring för företag. Vi är verksamma i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Storbritannien, Polen, Tyskland och Österrike. Ikano Bank är en del av Ikanogruppen som äger 51 procent av banken. Ingka Group, en strategisk partner i IKEAs franchisesystem som driver över 378 IKEA-varuhus i 31 länder, äger resterande 49 procent av banken. Ikano Banks huvudkontor ligger i Malmö och företaget är registrerat i Älmhult där verksamheten en gång grundades.