• Ikano Bank/

Ingka Group slutför förvärvet av Ikano Bank – stärker erbjudandet av finansiella tjänster till IKEA kunder

Ingka Group har idag slutfört förvärvet av Ikano Bank AB (publ), efter godkännanden från tillsynsmyndigheter. Med affären blir Ingka Group ensam ägare till Ikano Bank, vilket stärker koncernens möjlighet att erbjuda konkurrenskraftiga finansiella tjänster till IKEA kunder.

Efter godkännanden från Finansinspektionen, Europeiska kommissionen och andra relevanta myndigheter har Ingka Group slutfört förvärvet[1] av Ikano Bank. Affären markerar nästa steg i samarbetet mellan bolagen och stärker den gemensamma strävan att erbjuda IKEA kunder integrerade finansiella tjänster.

“Förvärvet är ett viktigt steg i vår gemensamma resa framåt. Det var också en dröm som vi delar med vår gemensamma grundare, Ingvar Kamprad, eftersom vi genom att fördjupa samarbetet kan erbjuda enklare och integrerade finansiella tjänster till våra kunder,” säger Peter van der Poel, Ansvarig för Ingka Investments.

Genom att dra nytta av Ikano Banks expertis siktar Ingka Group på att erbjuda konkurrenskraftiga och tillgängliga finansiella lösningar i linje med IKEAs vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna. Som ägare kan Ingka Group utveckla och integrera finansiella tjänster i kundresan, inklusive inom IKEA Family-programmet, och nå ut till fler kunder via olika kanaler. Förvärvet är en del av strategin att utveckla IKEAs omnikanalerbjudande, med fler digitala verktyg och tjänster som möter kundernas föränderliga behov.

Detta öppnar också nya möjligheter för Ikano Bank att ytterligare dra nytta av IKEAs starka varumärke och omfattande kundbas, vilket främjar gemensam tillväxt och skapar ökat kundvärde. Ambitionen är att optimera och förbättra de finansiella tjänster som redan erbjuds för att på bästa sätt möta kundernas behov på de marknader där banken för närvarande är verksam.

Efter att ha varit vd sedan 2019 och spelat en avgörande roll i bankens transformationsresa, lämnar Henrik Eklund sin post. Niclas Olsson, nuvarande CFO på Ikano Bank, tar över som tillförordnad vd under tiden som en permanent efterträdare rekryteras.

"Jag vill rikta ett stort tack till Henrik för hans engagemang och ledarskap som varit avgörande för bankens utveckling de senaste sex åren," säger Peter van der Poel.

Ikano Bank kommer att förbli en separat juridisk enhet med ägarrepresentation i styrelsen. Banken kommer även fortsättningsvis att samarbeta med sina befintliga partners och affärsområden. För närvarande står IKEA för cirka 30 procent av Ikano Banks verksamhet, men banken har också utvecklat en betydande del av sin verksamhet utanför IKEA, som de planerar att vidareutveckla. Ingka Group kommer samtidigt att fortsätta samarbeta med partners på IKEAs andra marknader för att erbjuda integrerade finansiella tjänster till kunderna.

”Vi är väldigt glada över att nu ta nästa steg och fortsätta den resa vi har påbörjat tillsammans under de senaste åren. Att stärka vårt samarbete med IKEA öppnar upp för ännu fler möjligheter, vilket gör det möjligt för oss att leverera enkla, schyssta och prisvärda tjänster till fler IKEA kunder, andra partners och slutkunder,” säger Niclas Olsson, tillförordnad vd Ikano Bank.

Efter slutförandet av förvärvet kommer Peter van der Poel att tillträda som styrelseledamot i Ikano Bank och Lone Fønss Schrøder som ny styrelseordförande. Den nya styrelsen kommer därefter att bestå av Lone Fønss Schrøder, Peter van der Poel, Viveka Strangert, Diederick van Thiel, Heather Jackson, Mikael Palmquist och Lars Ljungälv.

Ingka Group Media Relations

press.office@ingka.com

Ikano Bank presskontakt

Katarina Erichs Emilson, Head of Communication

communication@ikano.se

Om Ingka Group

Med verksamhet i över 31 länder är Ingka Group den största återförsäljaren inom IKEA-koncernen, och står för cirka 90 procent av den globala detaljhandelsförsäljningen. Som strategisk partner spelar Ingka Group en nyckelroll i att utveckla och förnya IKEAs verksamhet samt att definiera gemensamma strategier. Under ett franchiseavtal med Inter IKEA Systems B.V. driver Ingka Group tre affärsområden: IKEA Retail, Ingka Investments och Ingka Centres. Läs mer på Ingka.com.

Om Ikano Bank AB (publ) Ikano Bank skapar möjligheter för en bättre vardag genom att erbjuda enkla, schyssta och prisvärda tjänster, för en sund ekonomi för de många människorna och företagen. Erbjudandet inkluderar spar- och låneprodukter för konsumenter, säljsupport för handlare samt leasing- och factoringtjänster för företag. Ikano Bank har verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Storbritannien, Polen, Tyskland och Österrike och är en del av Ikanogruppen som äger 51 procent av banken. Ingka Group, den största IKEA-återförsäljaren under franchiseavtal med Inter IKEA Systems B.V., äger de återstående 49 % av banken. Ikano Banks huvudkontor ligger i Malmö och företaget är registrerat i Älmhult där verksamheten en gång grundades.

[1] I juni 2021 gjorde Ingka Investments sin första investering i Ikano Bank och blev minoritetsägare med 49 procent av aktierna.