Ingka-koncernen blir 49% ägare i Ikano Bank

Ingka Investments B.V. blir delägare i Ikano Bank AB (publ), tidigare helägt av Ikano S.A. Efter godkännanden från relevanta myndigheter har Ingka Investments B.V. idag erhållit en 49% andel i banken genom en riktad emission av nya aktier.

Efter godkännande från Finansinspektionen och relevanta konkurrensmyndigheter har transaktionen nu slutförts mellan parterna. Ingka Investments B.V. har tecknat 9 612 aktier utgivna av Ikano Bank till ett totalt belopp om 4 555 752 588 kronor. Ingkas investering motsvarar en ägarandel på 49 procent i banken. Därutöver har Ingka en köpoption att förvärva resterande 51 procent av aktierna från Ikano S.A. vid ett senare tillfälle.

Henrik Eklund, VD, Ikano Bank, kommenterar:
“Vi välkomnar Ingka som delägare i banken. Det närmare samarbetet ger oss möjlighet att ytterligare påskynda vår omvandling att bli en helt digitaliserad bank för de många människor och leverera tillgängliga finansiella tjänster till IKEA-kunder, liksom till våra andra värdefulla partners och kunder.”

Ingka-koncernen och Ikano Bank har sedan tidigare ett långvarigt kommersiellt partnerskap där Ikano Bank fungerat som IKEA Retails finansiella tjänsteleverantör i åtta länder. Det närmare partnerskapet med Ingka kommer att göra det möjligt för banken att ytterligare påskynda sin omvandling och leverera tillgängliga finansiella tjänster för fler av de många människorna. För Ingka-koncernen är detta ett avgörande steg mot att erbjuda finansiella tjänster, som är en viktig del i arbetet med att göra IKEA mer prisvärt, tillgängligt och hållbart.

Ingka-koncernen fortsätter att arbeta med existerande partners i andra IKEA Retail-länder för att leverera finansiella tjänster till sina kunder. Ikano Bank fortsätter att arbeta tillsammans med andra retail partners och att utveckla sina andra affärssegment genom att erbjuda enkla, schyssta och prisvärda tjänster, för en sund ekonomi för de många människorna.

Representanter från Ingka-koncernen kommer att ingå i Ikano Banks styrelse med förbehåll för slutförd lämplighetsprövning från Finansinspektionen. Information om de nya styrelseledamöterna kommer att göras tillgänglig vid ett senare datum.

Detta pressmeddelande innehåller information som Ikano Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning ((EU) No 596/2014 of 16 April, 2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande kl 09.30 den 29 juni, 2021.

Presskontakt
Katarina Erichs Emilson, Head of Communications, katarina.erichsemilson @ikano.se, +46 (0)10 330 0003

Ikano Bank skapar möjligheter för en bättre vardag genom att erbjuda enkla, schyssta och prisvärda tjänster, för en sund ekonomi för de många människorna. Vårt erbjudande inkluderar spar- och låneprodukter för konsumenter, säljsupport för handlare och leasing- och factoring för företag. Vi är verksamma i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Storbritannien, Polen, Tyskland och Österrike, och är en del av Ikanogruppen.

Om Ikanogruppen
Inom Ikano drivs vi av visionen att skapa möjligheter för en bättre vardag. Vi är en internationell företagsgrupp med verksamheter inom bank, bostad, produktion, försäkring, data-analys och detaljhandel. Ikanogruppen grundades 1988 och ägs av familjen Kamprad.

Vårt uppdrag är att förenkla de många människornas liv så att de kan fokusera på att leva. Vi gör detta genom att arbeta tillsammans för att erbjuda enkla och meningsfulla lösningar på schyssta villkor som skapar värde för våra kunder.

Om Ingka-koncernen
Ingka-koncernen (Ingka Holding B.V. och dess enheter) är en av 12 olika företags-grupper som säljer IKEA produkter i form av ett franchiseavtal med Inter IKEA Systems B.V. Ingka-koncernen har tre affärsområden: IKEA Retail, Ingka Investments och Ingka Centres. Ingka-koncernen är en strategisk partner inom IKEAs franchisesystem och driver 378 IKEA varuhus i 31 länder. Dessa varuhus hade under verksamhetsåret 2020 omkring 706 miljoner besök och cirka 3,6 miljarder besök på www.IKEA.com. Ingka-koncernen bedriver sin verksamhet i enlighet med IKEAs vision ”att skapa en bättre vardag för de många människorna”. Detta genom att erbjuda ett brett sortiment av väl designade, funktionella heminredningsprodukter till så låga priser att så många som möjligt har råd med det.