Ny styrelseledamot i Ikano Bank

Lone Fønss Schrøder vald till ny styrelseledamot¹ i Ikano Bank AB (publ) då Krister Mattsson lämnar för att ta sig an nya styrelseuppdrag.

Vid en extra bolagsstämma tisdagen den 31 maj 2022 valde aktieägarna i Ikano Bank AB (publ), Ikano S.A. och Ingka Investments B.V., Lone Fønss Schrøder till ny styrelseledamot. Lone ersätter Krister Mattsson som Ingka-representant i styrelsen.

Krister Mattsson har nya styrelseuppdrag, bland annat som ledamot i Stiching Ingka Foundations styrelse, ägare till Ingka-koncernen, vilket gör att han inte kan fortsätta som ledamot i bankens styrelse. Han har varit ledamot i bankens styrelse och representant för Ingka Investments B.V. sedan Ingka blev delägare i banken i juni 2021. Krister har lång erfarenhet från Ingka inom Treasury, Corporate Finance, Customer Financial Services och styrelseuppdrag från bank- och försäkringsreglerade verksamheter. Lone Fønss Schrøder har en liknande bakgrund och nominerades därför av Ingka som deras nya styrelserepresentant.

Lone Fønss Schrøder är en internationellt erfaren ledamot med erfarenhet från olika uppdrag inom stora företagskoncerner och börsbolag. Hon har lång och relevant styrelseerfarenhet från Svenska Handelsbanken och Saxo Bank samt som Senior Advisor for Credit Suisse. Lone kommer att ingå i bankens Revisions-, risk- och regelefterlevnadsutskott. Hon är dansk och har en LLM, från University of Copenhagen samt Master topics, och Bsc Business Administration & Economics från Copenhagen Business School. Hon är VD för Concordium, styrelseledamot i Ingka Holding, Volvo Cars och Geely Sweden Holdings. Hon har även styrelseuppdrag inom Aker Group.

”Vi vill tacka Krister för hans bidrag till banken och önskar honom all lycka med sina nya styrelseuppdrag. Vi hälsar också Lone varmt välkommen och ser fram emot att arbeta tillsammans för att stötta den pågående transformationen av banken till en digital, hållbar bank med fokus på att erbjuda enkla, schyssta och prisvärda finansieringslösningar för de många människorna och företagen,” säger Mats Håkansson, styrelseordförande.

Ikano Bank skapar möjligheter för en bättre vardag genom att erbjuda enkla, schyssta och prisvärda tjänster, för en sund ekonomi för de många människorna. Vårt erbjudande inkluderar spar- och låneprodukter för konsumenter, säljsupport för handlare och leasing- och factoring för företag. Vi är verksamma i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Storbritannien, Polen, Tyskland och Österrike. Ikano Bank är en del av Ikanogruppen som äger 51 procent av banken. Ingka Group, en strategisk partner i IKEAs franchisesystem som driver över 392 IKEA-varuhus och 73 IKEA Shops och IKEA planeringsstudios i 32 länder, äger resterande 49 procent av banken. Ikano Banks huvudkontor ligger i Malmö och företaget är registrerat i Älmhult där verksamheten en gång grundades.

¹ Valet av Lone Fønss Schrøder är föremål för sedvanlig ledningsprövning hos Finansinspektionen.