Svenska företag nätverkar för investeringar i Filippinerna

Report this content

Allt fler svenska företag börjar visa intresse för investeringar i Filippinerna. Nyligen besökte en svensk näringslivsdelegation landet för en mottagning med den svenske ambassadören i landet och lokala företag.

En svensk näringslivsdelegation under ledning av Klas Molin, Sveriges ambassadör i Thailand, Laos, Burma och Filippinerna, tillsammans med Business Sverige, höll en mottagning i Manila 6 Maj 2014. I delegationen ingick både svenska företag som redan gör affärer i Filippinerna och sådana som är tänkbara nya aktörer på den filippinska marknaden som BIAB International AB, Husqvarna, Innoventum AB, Ecoloo Group och Atlas Copco.

– Det finns ett stort behov av investeringar i Filippinerna efter tyfonen Yolanda, säger svenska fondbolaget IKC Fonders filippinske analytiker Rosel Ponce som var en av deltagarna.
– Det handlar både om rena återuppbyggnadsåtgärder där lokala företag söker internationella partners, men också om att visa svenska företag potentialen i landets ekonomi.

Snabbt växande ekonomi.

Filippinerna är en av de snabbast växande ekonomierna i världen. Landet har ett stort överskott i statsbudgeten och resurser satsas på infrastruktur, utbildning och hälsovård.

– Filippinerna är ett land strategiskt beläget i den snabbt växande Asean gemenskapen, säger IKC Fonders VD Hans Andersson.
– Man har en välutbildad och engelsktalande arbetskraft med bred kompetens. Vi öppnade kontor i Manila redan i fjol och investerar  i landet genom  vår nya fond IKC Filippinerna Flexibel.
– Vi tror och hoppas att fler svenska företag snart ser potentialen i detta spännande land.

Hans Andersson

VD IKC Fonder

hans.andersson@ikcfonder.se

IKC Fonder AB är ett svenskt fondbolag som står under Finansinpektionens tillsyn. Bolaget grundades 2009 av Inge Knutsson som idag är företagets chefsförvaltare. Huvudkontoret ligger i Malmö men har också kontor i Stockholm och Manila, Filippinerna. Bolaget har idag 15 anställda och förvaltar 16 fonder samt 4 diskretionärt.

Taggar:

Citat

Det finns ett stort behov av investeringar i Filippinerna efter tyfonen Yolanda.
Rosel Ponce, Analytiker / IKC Fonder, Manila