Tillväxtmarknaderna ligger i toppen.

Lysande start för ny Filippinerna-fond

Tillväxtmarknaderna stiger nu för tredje månaden i rad och en av de allra starkaste är Filippinerna. IKC Fonder har sedan årsskiftet levererat en avkastning på 17,13 % (NAV per 140513) på sin nya fond IKC Filippinerna Flexibel. Filippinernas ekonomi är nu den snabbast växande i Sydostasien; före länder som Indonesien, Singapore, Malaysia och Thailand.

–  IKC Filippinerna Flexibel är en uppstickare och det är självklart glädjande att vi har fått en så bra start, säger IKC Fonders VD, Hans Andersson och forsätter:

– Standard & Poors höjde sitt kreditbetyg på Filippinerna med ett steg från BBB- till BBB vilket ger stabila utsikter för framtiden. Landets centralbank beräknar en tillväxtprognos på ca 6,5 – 7,5 % för 2014 och 2015.

IKC Filippinerna Flexibel är en fond som placerar minst 70 procent av kapitalet i filippinska aktier. Resterande andel kan däremot placeras i allt från räntor till aktier från andra delar av världen. Under 2014 erbjuder IKC Fonder att placera i fonden (andelsklass A) utan förvaltningsavgift när man placerar direkt hos IKC Fonder eller via Pensionsmyndigheten.

Hans Andersson

VD IKC Fonder

hans.andersson@ikcfonder.se

IKC Fonder AB är ett svenskt fondbolag som står under Finansinpektionens tillsyn. Bolaget grundades 2009 av Inge Knutsson som idag är företagets chefsförvaltare. Huvudkontoret ligger i Malmö men har också kontor i Stockholm och Manila, Filippinerna. Bolaget har idag 15 anställda och förvaltar 16 fonder samt 4 diskretionärt.

Taggar:

Citat