Nya IKEA i Kungens Kurva blir störst i världen-men också enklare och roligare att handla på

Report this content

Nyinvigning: Nya IKEA i Kungens Kurva blir störst i världen - men också enklare och roligare att handla på Två års ombyggnad av IKEA i Kungens Kurva är äntligen över. Resultatet? Världens största IKEA varuhus - fyllt med inspiration, upplevelser och varor. Dessutom: större parkering, lättare att hitta och hela 36 kassor. Ingenstans i världen får man en sådan totalupplevelse av heminredning. Köerna ringlade långa när nya IKEA i Kungens Kurva återinvigdes på onsdagsförmiddagen av koncernchefen Anders Dahlvig och Huddinges kommunstyrelseordförande Jan Hjertsson. Många var dem som lockats av de låga priserna som utlovats under öppningsdagen. I den nya entréhallen hälsade 450 anställda kunderna välkomna. Nya IKEA i Kungens Kurva är inte bara IKEA världens flaggskepp och störst till ytan med sina 55 000 kvadratmetrar. Nu blir det ännu enklare och roligare att handla på IKEA: här finns elva hem (från en liten studentlya till 110 kvadratmeter), 54 rum, fyra kaféer och en ny utbyggd restaurang. Småland - för barnen Barnens IKEA har fått ett helt eget våningsplan på 2 000 kvadratmeter. Det gamla bollhavet byter skepnad till Småland - barnens egen äventyrshörna - med småländsk stengärsgård, snickarbänk, jätteblåbär att bolla med och en träsko att gömma sig i. En helt ny yta har skapats för nya IKEA family som nu erbjuder gratis heminredningshjälp, telefoni, banklån, hemförsäkringar och tips inom flytt och party. Under hela ombyggnaden har IKEA hållit öppet för de tre miljoner stockholmare som besöker varuhuset varje år. Nu sopas äntligen byggdammet undan och varuhuset öppnar på riktigt. Mer än någonsin blir nya IKEA i Kungens Kurva ett utflyktsmål för hela familjen. - Jag vågar lova att ingenstans i världen får man en sådan totalupplevelse av heminredning som här, säger varuhuschefen Roland Idemyr om ombyggnaden. Bygg inte bort IKEAs själ, var Kamprads uppmaning när ombyggnaden inleddes vid midsommar för snart två år sedan. Det karakteristiskt runda huset, av Ingvar Kamprad "IK-märkt", är förstås kvar och pelarna från 1965 har åter gjorts synliga. Den nya utbyggnaden och den luftiga moderna interiören gör att ännu fler säkert kommer lockas att vallfärda till Stockholms eget "möbel-Mecka" som i fjol hade över tre miljoner besökare. För mer information eller pressbilder kontakta: Tina Björeman, presskontakt IKEA Kungens Kurva, tel. 0733-47 11 70 E-post: tina.bjoreman@memo.IKEA.com Fakta IKEA Kungens Kurva DÅ NU Total yta: 45 000 m2 55 000 m2 Möbelutställning: 5 600 m2 8 000 m2 Saluhallen: 6 000 m2 6 000 m2 (samlat) Tag-själv-lager: 3 800 m2 7 800 m2 Antal produkter: 6 000 8 000 Antal kassor: 22 36 Antal p-platser: 1 200 1 600 Antal sittplatser i restaurangen 400 500 Cafeterior: 2 4 Fakta IKEA koncernen och IKEA Svenska Försäljnings AB · IKEAs vision är att erbjuda en bättre vardag för de många människorna. Det görs genom affärsidén som är att erbjuda ett brett sortiment form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt får råd att köpa dem. · IKEA koncernen har totalt 149 varuhus i 22 länder. Dessutom finns 21 varuhus som ägs och drivs av franchisetagare utanför IKEA koncernen i 14 länder. · Under verksamhetsåret 00/01 hade IKEA varuhusen runtom i världen drygt 260 miljoner besökare. Varuhusen i Sverige hade drygt 21 miljoner besökare. · IKEA koncernens omsättningen för verksamhetsåret 00/01 var 99,2 miljarder kronor. För IKEA Svenska Försäljnings AB var omsättningen 6,3 miljarder. · IKEA koncernen har cirka 65 000 medarbetare. IKEA Svenska Försäljnings AB har totalt 4 000 medarbetare. Mer om IKEA på: www.ikea.se eller www.ikea.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/27/20020327BIT00420/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/27/20020327BIT00420/wkr0002.pdf