Certifierad fisk och skaldjur nu på världens alla IKEA varuhus

Idag presenterar IKEA nyheten att all fisk och skaldjur* som säljs och serveras på varuhusen kommer från hållbara och ansvarsfulla källor med certifieringen ASC och MSC. Åtagandet utgör nästa steg mot ett bredare sortiment av hälsosam och mer hållbar mat på IKEA. Med över 23 olika certifierade arter på de 47 marknaderna, blir IKEA den livsmedelsaktör i världen som erbjuder flest varianter av certifierad fisk och skaldjur. Över 600 miljoner kunder får nu tillgång till det miljömärkta sortimentet.

90 procent av världens fiskbestånd är antingen fullt utnyttjat eller överexploaterat, enligt FAO (Food and Agriculture Organization, FN). Som en del i ansvarsfullt företagande gör IKEA åtagandet att sälja och servera fisk och skaldjur som är märkta med ASC (Aquaculture Stewardship Council) och MSC (Marine Stewardship Council). MSC och ASC certifieringsprogram är globalt erkända som världens mest trovärdiga, vetenskapligt grundade standarder för hållbart fångad och ansvarsfullt odlad fisk och skaldjur. Åtagandet är ett naturligt nästa steg i IKEA Foods nya inriktning och följer efter lanseringen av Grönsaksbullarna tidigare i år.

I sin helhet omfattar sortimentet över 23 olika certifierade fisk- och skaldjursarter, däribland lax, sill och räkor. Detta gör IKEA till den matleverantör som erbjuder flest olika typer av certifierad fisk och skaldjur i världen. Samtidigt gör IKEA produkterna tillgängliga för åtta nya marknader där utbudet hittills har saknats, bland annat i Turkiet, Thailand och Mellanöstern.

– Jag är mycket stolt över att våra kunder kan njuta av god fisk som har producerats på ett ansvarsfullt sätt av människor med goda arbetsvillkor. Det här är resultatet av våra höga ambitioner och vårt åtagande över hela värdekedjan; från fiskerier och odlingar till utbildning av våra medarbetare och certifiering av restaurangerna, säger Michael La Cour, vd för IKEA Food Services AB.

– IKEA visar prov på globalt ledarskap inom hållbarhet. Genom att enbart köpa in och sälja certifierad fisk och skaldjur från hållbara källor påverkar IKEA effektivt konsumenternas val och bidrar till hållbara affärsmetoder över hela världen. Det här stora åtagandet bidrar redan i dag till att haven fylls av liv och säkerställer tillgången på fisk och skaldjur för kommande generationer, säger Nicholas Guichoux, Global Commercial Director för MSC (Marine Stewardship Council).

– Jag är mycket glad för att IKEA beslutat sig för att köpa in ASC-certifierade, ansvarsfullt odlad fisk och skaldjur. Att IKEA har engagerat sig globalt i ASC-programmet är banbrytande och gör att konsumenter på flera nya marknader kan få upp ögonen för ASC. IKEA visar utmärkt ledarskap genom att stödja den förändring som är nödvändig för att främja utvecklingen av en ansvarsfull fiskodling. Från och med nu kan kunderna lita på att laxen på IKEA restauranger och i Swedish Food Market kommer från odlingar med respekt för miljön, för arbetarnas rättigheter och för lokalsamhällets intressen, säger Chris Ninnes, VD för ASC (Aquaculture Stewardship Council).

Fisk och skaldjur har en lång tradition i de svenska köken och uppskattas särskilt vid högtider som jul, påsk och midsommar. Som en del i IKEAs svenska arv säljs och serveras fisk och skaldjur varje dag på IKEA över hela världen.

MSC- och ASC-certifieringsprogrammen är globalt erkända som världens mest trovärdiga och vetenskapligt baserade standarder för hållbart fångad och ansvarsfullt odlad fisk och skaldjur.

ASC
* (Aquaculture Stewardship Council) är en internationell, icke-vinstdrivande organisation som etablerar miljömässiga och sociala standarder för certifiering av ansvarsfulla och välskötta fiskodlingar. Organisationen bidrar till att säkerställa tillgången på fisk och skaldjur, friska hav och försörjning i de lokalsamhällen som är långsiktigt beroende av odlingarna. ASC:s laxstandard lanserades år 2012 som ett resultat av initiativet Salmon Aquaculture Dialogue, som initierades av WWF (World Wildlife Fund) 2004. Såväl IKEA som andra branschaktörer deltog i dialogen.

MSC (Marine Stewardship Council) är en internationell, icke-vinstdrivande organisation som har en standard för hållbara fiskemetoder för vildfångad fisk. MSC-certifierade fiskerier måste kontinuerligt uppfylla kraven för att bibehålla fiskbestånd, minska effekterna på miljön och säkerställa att fiskeriet är välskött.

Certifierad fisk och skaldjur på IKEA:
1.    Räkor (från Nordhavet) Pandalus borealis
21.  Vitling (sydlig blåvitling) Micromesistius australis
22.  Lax (chum) Oncorhynchus keta
23.  Lax (puckellax) Oncorhynchus gorbuscha

*Med undantag för kräftor, eftersom certifierade kräftor saknas på marknaden i dag. IKEA har inlett en dialog med MSC och utvalda kräftleverantörer/-fiskerier för att uppmuntra certifiering.

För mer information och material, besök gärna vårt pressrum eller kontakta:
Anna Pilkrona Godden, pressansvarig IKEA Sverige, 0723-52 79 54, anna.pilkrona.godden@ikea.com

OM IKEA I SVERIGE
Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 19 IKEA varuhus och e-handel i Sverige, varuhusen hade 37,8 miljoner besök och hemsidan 65 miljoner besök under verksamhetsåret 2014. I Sverige finns ca 13 000 IKEA medarbetare, varav ca 6500 inom varuhusorganisationen.www.IKEA.se

Citat

IKEA visar prov på globalt ledarskap inom hållbarhet. Genom att enbart köpa in och sälja certifierad fisk och skaldjur från hållbara källor påverkar IKEA effektivt konsumenternas val och bidrar till hållbara affärsmetoder över hela världen. Det här stora åtagandet bidrar redan i dag till att haven fylls av liv och säkerställer tillgången på fisk och skaldjur för kommande generationer.