Håkan Svedman blir ny Sverigechef för IKEA

Håkan Svedman börjar som ny Sverigechef för IKEA i januari 2013. Han är sedan 2008 landschef för IKEA Danmark.

Håkan, 46 år född och uppvuxen i Uppsala, har jobbat i olika roller på IKEA sedan 1994. Han började som säljare på varuhuset i Uppsala och blev efter några år avdelningschef. Han har även bland annat varit varuhuschef på två svenska varuhus – Västerås och Uppsala och Store coach i Sverige.

-      Jag är oerhört stolt över förtroendet och ansvaret att få leda IKEA i Sverige. Jag glädjer mig över att tillsammans med alla fantastiska IKEA medarbetare få arbeta för en ännu bättre kundupplevelse. Det är i mötet med våra kunder vår vision att skapa en bättre vardag för de många människorna blir till verklighet, säger Håkan Svedman.

Håkan Svedman efterträder Peter Agnefjäll som gått vidare till positionen som vice koncernchef inom IKEA.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sara Carlsson, pressansvarig IKEA Sverige, 0733-53 12 97, sara.carlsson2@ikea.com

OM IKEA
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA erbjuder heminredning med god design och funktion till låga priser. IKEA integrerar insatser för miljön i den dagliga verksamheten och stöder kontinuerligt sociala initiativ. IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 34 miljoner människor. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 297 varuhus i 26 länder, som årligen besöks av 655 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 211 miljoner exemplar på 29 språk. www.ikea.se