Idag börjar alla IKEA restauranger sälja nyproducerade köttbullar

Nyproducerade IKEA köttbullar börjar serveras i restaurangerna på alla 17 IKEA varuhus idag, torsdagen den 21 mars. Antalet köttleverantörer har minskat med hälften och de nya köttbullarna har genomgått förbättrade kontroller för att säkra innehållet och den höga kvaliteten.

Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga med att maten som serveras och säljs på IKEA är säker och håller hög kvalitet. Maten i restaurangerna och i Swedish Food Market på varuhusen är ansvarsfullt producerad och har stränga kvalitets- och säkerhetskrav.

– Våra kunders och medarbetares förtroende är av yttersta vikt för oss. I ljuset av livsmedelsindustrins bekymmer med hästkött, står det klart att IKEA koncernen, trots våra höga krav, har misslyckats med att leva upp till våra kunders förväntningar. Vi tar det som har hänt mycket allvarligt och gör nu förändringar för att ytterligare stärka spårbarhet genom hela livsmedelskedjan, säger Edward Mohr, Global IKEA Food Manager.

Som ett första steg har vi, tillsammans med den drabbade leverantören i Sverige och en tredjepartsexpert, analyserat produktionen av våra nyproducerade köttbullar. Som ett resultat av det:

• Har vi förenklat leverantörskedjan genom att begränsa antalet köttleverantörer.

• Har vi förbättrat kontrollerna hos den berörda leverantören genom att addera DNA-analyser både på det råa köttmaterialet och den slutliga produkten. Detta är en extra åtgärd för att säkerställa att våra köttbullar endast innehåller ingredienser som anges i innehållsförteckningen.

I nästa steg:

• I samarbete med en tredje part, ett kvalitetssäkringsföretag, vidareutvecklar vi nu våra krav för inköp och förädling av alla köttprodukter i vårt sortiment, med målet att säkerställa full spårbarhet tillbaka till gården.

• DNA-analyser implementeras som standard på köttfärsprodukter från alla leverantörer i alla produktionsenheter.

• Genom utökade kontinuerliga tredjepartsrevisioner kommer vi att säkerställa att leverantörer och underleverantörer lever upp till dessa strängare krav.

Alla 17 varuhus i Sverige börjar idag servera nyproducerade köttbullar. Försäljningen av köttbullar i Swedish Food Market kommer successivt att återupptas när tillgången av nyproducerade köttbullar är säkrad.

Vi arbetar hårt för att hitta en hållbar lösning för de säljstoppade köttbullarna som hade spår av hästkött i sig. Eftersom det inte finns någon hälsorisk förknippad med att äta köttbullarna är vi i dialog med berörda myndigheter för att undersöka möjligheterna att ta hand om de säljstoppade köttbullarna på ett ansvarsfullt sätt, i enlighet med lagkraven.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sara Paulsson, pressansvarig IKEA Sverige, 076-647 39 17, sara.paulsson@ikea.com

OM IKEA
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA erbjuder väldesignad, funktionell och prisvärd heminredning med hög kvalitet för livet hemma. IKEA integrerar hållbarhet i allt som görs och stöder kontinuerligt sociala initiativ. IKEA grundades 1943 och har idag 17 varuhus och e-handel i Sverige, varuhusen har årligen har 34 miljoner besökare. IKEA koncernen har 300 varuhus i 26 länder som årligen har 690 miljoner besökare och hemsidan har en miljard besökare varje år. IKEA katalogen trycks i 211 miljoner exemplar på 29 språk. http://www.ikea.se